ELBILAR

Officiell: Nu har BMW lanserat I5 – får 600 hästkrafter och upp till 582 km

Nu har BMW lanserat den nya generationen av 5-serien. Utöver att modellen vuxit rejält erbjuds den även som ren elbil. I oktober landar I5 i Sverige.

Det är nu 50 år sedan som 5-serien blev till och modellen är en viktig del i BMW:s palett. Nu är det dags för förnyelse och generation åtta i ordningen gör entré.

Och det har hänt mycket.

Jämfört med sin föregångare har 5-serien vuxit rejält. Numera är ”mellanklassbilen” en del av femmetersgänget och hjulbasen är snudd på tre meter.

Designen: Här gränslar BMW lite av sina formspråk. Man har tagit en del av den stil man har i IX, men samtidigt inte dragit det lika långt. Självklart har man med ”njur-grill” och dubbla lampor i strålkastarna. I denna har man dock satt in en svart plastrektangal vilken man gömmer sensorer bakom.

Inuti bilen följer I5 i samma spår som BMW:s övriga nyheter med en lätt böjd skärmpanel där man petat in en 12-tums förarinstrumentering samt en 15-tums infotainmentskärm. På den senare kan man faktiskt spela tv-spel på om nu andan skulle falla in.

Vid start kommer I5 att erbjudas i två versioner. Insteget blir bakhjulsdriven och där handlar det om en elmotor på 250 kW motsvarande 340 hästkrafter. Vridmomentet skrivs till 430 Nm och för gasglada kan nämnas att 0-100 km/h går på sex sekunder blankt.

Räcker inte detta finns även ett M60-alternativ där man har ytterligare en motor på framaxeln vilket innebär en systemeffekt på 380 kW/517 hästkrafter men som tack vare en boost-funktion kan skickas upp över 600 hk samt ett vridmoment på 820 Nm. Med detta aktiverat tar resan upp till 100 km/h bara 3,8 sekunder.

Ombord finns ett batteri på 81,2 kWh vilket tack vare hög energieffektivitet ska kunna ge upp till 582 km räckvidd (edrive40) eller 516 km (M60). När det är slut kan instegsbilen antingen ladda växelström i 11 kW eller snabbladda i upp till 205 kW. För M60-versionen är den förra 22 kW som standard vilket känns flott.

Något som även är trevligt är att I5:an har full plug&charge-kompabilitet där BMW integrerat möjligheten att lägga in flera laddavtal. Det innebär att man inte behöver låsa bilen enbart till det märkesspecifika alternativet.

BMW i5 lanseras i oktober, men man öppnar de svenska orderböckerna redan nu. Och vad kostar då bilen? Jo, bakhjulsdrivna edrive40 börjar på 815 000 kronor och sedan blir det ett rejält kliv upp för att lägga vantarna på M60:n. För denna börjar prislappen på 1 257 000 kronor.

Värt att nämnas är dock att den som väntar lite även kommer att ha valet att välja kombi-kaross istället. Detta kommer lanseras nästa år.

Fakta

BMW I4 edrive40

Pris: från 815 000 kr

Drivlina: Elmotor, bakhjulsdriven

Maxeffekt: 250 kW / 340 hästkrafter

Max vridmoment: 430 Nm

Acceleration 0-100 km/h: 6 sekunder

Max hastighet: 193 km/h

Batterikapacitet: 81,2 kWh

Snabbladdningskapacitet: 205 kW

Ombordladdare: 11 kW

Officiell räckvidd: upp till 582 km

Officiell förbrukning: 1,59-1,95 kWh/ mil

Längd: 5 060 mm

Bredd: 1 900 mm

Höjd: 1 515 mm

Bagageutrymme: 490 liter

Max dragvikt: 1 500 kg

Fakta

BMW I5 M60

Från 1 257 000 kr

Drivlina: Dubbla elmotorer, fyrhjulsdriven

Maxeffekt: 192 kW / 261 hästkrafter (fram), 250 kW / 340 hästkrafter (bak)

Systemeffekt: 380 kW / 517 hästkrafter, max med boost: 601 hästkrafter

Max vridmoment: 795 Nm, max med boost 820 Nm

Acceleration 0-100 km/h: 3,8 sekunder

Max hastighet: 230 km/h

Batterikapacitet: 81,2 kWh

Snabbladdningskapacitet: 205 kW

Ombordladdare: 22 kW

Officiell räckvidd: upp till 516 km

Officiell förbrukning: 1,82-2,06 kWh/ mil

Längd: 5 060 mm

Bredd: 1 900 mm

Höjd: 1 515 mm

Bagageutrymme: 490 liter

Max dragvikt: 2 000 kg