Nu kommer Audi A6 som laddhybrid

2020-04-30 11:55  
Audi A6, nu som laddhybrid – ska levereras efter sommaren, men går att beställa redan nu. Foto: Audi

Efter sommaren släpps Audis viktiga A6 i elektrifierad tappning. Detta i form av en 367 hästkrafter stark version som ska klara upp till 55 km på en laddning.

I fjol började Audi sin utrullning av nya laddhybrider då de på ett bräde sköt ut modellerna A7, A8, Q5 och Q7. Nu läggs viktiga A6 till paletten.

Drivlinan som kallas 55 TFSIe består av en tvåliters bensinmotor om 252 hästkrafter som får hjälp av en elmaskin för att tillsammans kunna leverera en systemeffekt om 367 hästkrafter. Alla dessa kusar levereras till hjulen via permanent fyrhjulsdrift.

Elmaskinen, en permanent synkronmotor, är integrerad i växellådan och har en maxeffekt på 105 kW. På ren el ska den som har bråttom kunna köra i 135 km/h. Ligger behovet över det så krävs det att förbränningsmotorn kliver in.

Läs mer: Här är nya hybriden Toyota Yaris Cross – med ett frågetecken

För pendlare är kanske den viktigaste siffran att A6 klarar upp till 55 km på en laddning, 50 om man väljer kombin Avant. Enligt körcykeln klarar sig modellen på 0,16- respektive 0,18 liter bensin per mil.

2,5 timme att ladda

Precis som i andra laddhybrider kommer det att erbjudas tre körlägen anpassade för elektrifieringen. Dels EV som innebär att bilen kör på el hela tiden, Hybrid som kombinerar de båda drivkällorna för att få till en så effektiv kombination som möjligt och slutligen Hold, där man sparar elen till senare.

Läs mer: Renualt kan skrota Mégane i satsningen på elbilar

Hybridläget innebär att man får hjälp av den så kallade preventiva effektivitetsassistenten som använder sig av information från navigatorn, den aktuella trafiksituationen, förarens körstil samt kamera- och radarsensorer för att hålla energiförbrukningen nere.

När det gäller laddning så tar det 2,5 timme att ladda det 14,1 kWh stora batteriet, om du använder en anläggning med 7,4 kW.

Lastutrymmet påverkas av batteriet

Batteriet ligger bak i bilen och har en rätt rejäl inverkan på lastutrymmet. I kombin får det plats 405 liter vilket kan jämföras med 565 liter i den vanliga, icke laddbara, versionen. Med fällda säten får den packningsglade in 1 525 liter (1 680 liter i vanliga)

Så hur ser då prisbilden ut? Jo, vanliga sedanen startar på 649 000 kronor, och om det är en kombi som lockar så ligger prislappen på 666 000 kronor. Bilarna är beställningsbara från och med nu och Audi räknar med att kunna börja leverera efter sommaren.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt