Elbilar

Nios elbilar har bytt batterier en halv miljon gånger på två år

Foto: Nio

Kinesiska Nio har hunnit uppföra 131 stationer där ägarna kan få ett nytt, fulladdat batteri. Hittills har 500 000 byten genomförts – trots att nära hälften av förarna aldrig använder tjänsten.

Publicerad

Att färdas i områden med en dålig laddinfrastruktur kan ge elbilister räckviddsproblem. I Kina förstärks problemet av att många inte har möjlighet att ladda fordonet nära sitt hem. Inhemska tillverkaren Nio valde därför att satsa på ett teknikspår från elbilismens ungdom, där man i stället för att sätta i sladden helt enkelt byter ut batteriet mot ett fulladdat. 

I slutet av 2017 genomfördes det första bytet, och i maj 2018 öppnade bolaget den första av sina stationer i Shenzhen. I dag är antalet uppe i 131 stycken, och Nio-förarna verkar använda dem tämligen frekvent – den 25 maj i år passerades 500 000 genomförda byten på stationerna.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här