Volvo: ”Nästa generation elmaskiner gör vi själva”

2020-05-02 06:00  

När Volvo lanserade eldrivna XC40 i Los Angeles låg mycket fokus på märkets transformation. Bland annat ambitionen att kapa till sig en marknad som utvecklare av elmotorer.

I fjol avslöjade Volvo Cars att utvecklingen förbränningsmotorer ska knoppas av. De verksamheter som sysslar med detta ska avskiljas och omorganiseras och slås samman med Geelys motsvarigheter. En omorganisation som berör cirka 3 000 Volvo-anställda.

Men bara för att förbränningstekniken har blivit persona non grata i Volvos fokusskifte mot elektrifierat innebär det inte att motorutvecklingen läggs ner. Nej, det här gör att drivlinepersonal i stället kan lägga allt krut på framtidens elmaskiner.

Läs mer: Nu satsar Volvo och Daimler på bränsleceller

I Volvos första elbil, XC40 P8 Recharge, kommer elmaskinerna från Valeo Siemens, men det är något som kommer att ändras framöver.

– Nästa generation gör vi själva. Vi har redan prototyper snurrande vilket är jättekul, säger Caroline Kjellin, ansvarig för utvecklingen av eldrivlinor på Volvo Cars.

Det här var något som utvecklingschef Henrik Green var inne på redan vid lanseringen, men då var beskeden något mer svävande och det hette att ”vi tittar på att göra mer internt”.

Nu är det dock helt klart: egenutvecklade maskiner och styrprogram är något som Volvo kommer att specialisera sig på. Caroline Kjellin berättar att det är viktigt ur flera aspekter att utveckla det här inom Volvo Cars.

– Det är väldigt viktigt och ger oss kontroll. Vi kommer inte bara att göra hårdvaran utan det handlar även om mjukvaran, säger hon.

Läs mer: Så slår coronakrisen mot svensk industri

Fördelarna är Volvo då kommer att kunna styra vilken väg de vill gå i sin maskinutveckling.

– Att vi gör det själva innebär dels att vi kan vara snabba, men även att vi kan styra över vilka attribut vi vill ha. Vi fokuserar på en modulär utveckling vilket innebär att vi ser till att elmaskinerna ska gå att använda i fram-, bak- samt fyrhjulsdrivna applikationer. Det behövs för att skapa bredden av modeller vi vill ha, säger Caroline Kjellin.

En annan tillverkare som har samma tankar är Audi. Ny teknik var tidigare i år på den tyska tillverkarens testbana utanför Ingolstadt och fick en genomgång samt testköra deras E-tron med tre elmaskiner. Men om det skulle vara aktuellt att sätta in ett liknande system i en Volvo är inget som Caroline Kjellin vill svara på.

– Vi tittar framförallt på att ha en maskin per axel. Men ingenting är nödvändigtvis uteslutet för det.

Läs mer: Så ska Volvo klara sig ur coronakrisen bättre än konkurrenterna

Något som hon däremot utesluter är egenutveckling av de elmaskiner som sätts i laddhybrider.

– Vi jobbar fortfarande med laddhybrider och kommer så göra framöver, men vi kommer inte att utveckla elmaskinerna till dem.

Volvo kan med sin satsning kapa till sig rollen som ansvarig för elmaskinsutvecklingen inom Geely-koncernen, men på den direkta frågan om det finns något uttalat som pekar mot detta svarar Caroline Kjellin nej.

– Vi utvecklar teknik för CMA-plattformen som även används av Polestar. Men hur tekniken kommer att användas i övrigt kan jag inte uttala mig om, säger hon.

Volvo Cars elbilsstrategi

Strategin består av tre delar:

Mildhybrider – modellbeteckning B: Erbjuds i XC90 och XC60. Här får förbränningsmotorn hjälp av en elmaskin som agerar både startmotor och generator. Elektrifieringen sänker bränsleförbrukningen.

Laddhybrider – kallas Recharge: Erbjuds i alla modeller. Här kombineras förbränningsmotorn med en elmaskin och batterier vilket gör att bilen kan drivas på el.

Elbilar – modellbeteckningen P: Erbjuds i XC40. Ytterligare modeller är planerade på CMA – och framöver kommer även SPA2 (nästa generation av 90- och 60-bilar) att erbjudas som elbilar.

2025 ska varannan såld Volvo vara en elbil.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt