Elbilar

Lotus: ”Vår elbil är unik – den är porös”

Foto: Lotus
Richard Hill har jobbat på Lotus i 30 år, nu är han chef för aerodynamiken. Foto: Lotus
Foto: Lotus

Aerodynamik är viktigt för fordons effektivitet. Inte minst om det är en elbil som har en topphastighet på över 320 km/h. Lotus beskriver sin nya elbil Evija som porös.

Publicerad

Det var förra sommaren som Lotus avtäckte sin elbil Evija, och det var en extrem skapelse på alla sätt. Med ombord finns fyra elmotorer som tillsammans levererar 2 000 hästkrafter. Nog med effekt för att bilen ska tillryggalägga avstånd i hisnande fart – som exempel ska accelerationen från stillastående upp till 300 km/h gå på nio sekunder.

Sedan lanseringen har tillverkaren ägnat mycket tid åt att bitvis berätta om detaljerna kring sin supersportbil, nu får vi insikt i hur de arbetat med aerodynamiken på Evija. Richard Hill har jobbat på Lotus i 30 år, nu är han chef för aerodynamiken. I ett uttalande är Hill kaxig när han jämför Evija med vanliga sportbilar.

– Det är som att jämföra ett stridsflygplan med ett barns drake, säger han.

Skälet till att han vågar sticka ut hakan kommer av att Lotus valt en lite annorlunda väg än andra när det kommer till aerodynamik.

– De flesta bilar behöver slå ett hål i luften och tar sig fram genom rå styrka. Men Evija är unik på grund av att den är porös. Bilen bokstavligen "andas" in luften. Fronten agerar som en mun, den intar luften, suger varje kilo värde från den, i det här fallet marktrycket, sen andas den ut den genom baksidan, säger Richard Hill.

Foto: Lotus

Och tittar man på bilen så går det att se vad ingenjören menar. Framtill är håligheterna många på Evija. Förutom nedkraft så ger luftflödet kylning till komponenter som batteri, elmotorer och bromsar.

– Det större centrala intaget levererar luft för att kyla batteripacket, som är monterat bakom sätena, medan luften som leds genom de två mindre yttre sektionerna kyler främre e-axeln. Splittern (vingen fram) minimerar mängden luft som kommer in under fordonen, vilket minskar friktion och luft på undersidan. Det innebär även att skillnaden i tryck mellan över- och undersidan av splittern genererar nedkraft.

En annan dramatisk aerodynamik finess som bidrar till vad Hill beskriver som porösitet är de venturitunnlar som bilen har.

– De hjälper till att minska friktionen. Tänk dig dem så här: Utan dem hade Evija varit som en fallskärm, men med dem så blir den som en håv. Och de gör bilen unik i hyperbilsvärden.

Förutom håligheter och karossveck har Evija även rörliga delar, så kallad aktiv aerodynamik, för att skapa ytterligare nedåtkraft. Men trots att Richard Hill är kaxig i sina uttalanden om hur unik Lotus elbil är när det kommer till aerodynamik – så vill han inte avslöja den intressanta luftmotståndskoefficienten. Nej, den får vi vänta på till dess att bilen genomgått de slutgiltiga testerna.

Men hur effektiv aerodynamiken än är – räkna inte med att räckvidden i bilen kommer vara så imponerande som övriga bilen. Batteriet är på 70 kWh vilket enligt Lotus ska räcka till 40 mil innan det är dags att ladda. Och det kanske inte behöver sägas att den sträckan kommer bara den som inte exercerar de 2 000 hästarna.