Elbilar

Lotus: ”Vår elbil är unik – den är porös”

Foto: Lotus
Richard Hill har jobbat på Lotus i 30 år, nu är han chef för aerodynamiken. Foto: Lotus
Foto: Lotus

Aerodynamik är viktigt för fordons effektivitet. Inte minst om det är en elbil som har en topphastighet på över 320 km/h. Lotus beskriver sin nya elbil Evija som porös.

Publicerad

Det var förra sommaren som Lotus avtäckte sin elbil Evija, och det var en extrem skapelse på alla sätt. Med ombord finns fyra elmotorer som tillsammans levererar 2 000 hästkrafter. Nog med effekt för att bilen ska tillryggalägga avstånd i hisnande fart – som exempel ska accelerationen från stillastående upp till 300 km/h gå på nio sekunder.

Sedan lanseringen har tillverkaren ägnat mycket tid åt att bitvis berätta om detaljerna kring sin supersportbil, nu får vi insikt i hur de arbetat med aerodynamiken på Evija. Richard Hill har jobbat på Lotus i 30 år, nu är han chef för aerodynamiken. I ett uttalande är Hill kaxig när han jämför Evija med vanliga sportbilar.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här