Elbilar
Hyundai uppdaterar – Ioniq 5 får efterlängtad finess

Digitala backspeglar, större batteri och funktionen batterikonditionering. Nu har Hyundai uppdaterat elbilen Ioniq 5.
I fjol släppte Hyundai sin Ioniq 5, den första elbilen på koncernens nya dedikerade elbilsplattform. Redan året efter får vi nu en uppgradering. Denna är även ganska omfattande då det innebär en hel del skillnader mot tidigare.
Ioniq 5 kommer från och med halvårsskiftet utrustas med digitala inner- och ytterbackspeglar. I backspegeln inne i bilen innebär det att man får en panoramavy bakåt – även om hela bagageutrymmet är fullpackat.
Att även sidobackspeglarna digitaliseras innebär att man dels får mindre luftmotstånd – dels ska få bättre fri sikt längs bilens sidor. Ytterligare en sak som kommer med uppdateringen är ”smart frequency dampers” som ska ge bättre respons i bilens fram- och bakaxelfjädring, vilket i sin tur ska öka komforten.
Ger kortare laddtid
Kamerorna och dämpare är dock inte det stora med uppdateringen. Nej, det är batteriuppgraderingarna. Från årsmodell 2023 erbjuds Ioniq 5 med ett 77,4 kWh-batteri istället för 72,6 kWh. Det innebär att modellen får samma storlek som syskonbilen Kia EV6 har. Exakt vad det innebär för räckvidden har Hyundai inte meddelat än – men längre än de 46 mil WLTP som anges nu är i varje fall säkert.
Man petar också in möjligheten att konditionera batteriet. Med denna funktion kan batteritemperaturen under färd anpassas, och om det är dags för snabbladdning kan bilen se till att optimera temperaturen – vilket ger kortare laddtid. Vilket blir ett lyft under vinterhalvårets långresor.