Hyundai Kona får längre räckvidd och dragkrok

2020-06-16 16:47  
Nya Hyundai Kona. Väljer man varianten med större batteri ges möjlighet att köra med dragkrok. Foto: Hyundai

Längre räckvidd – och dragkrok. Hyundai uppdaterar sin elbil Kona vilket innebär att man officiellt nu ska kunna ta sig 485 km på en laddning. Därtill får Kona-ägaren även möjlighet att koppla släp.

Hyundai Kona Electric och Kia E-niro har länge varit bra elbilsalternativ. Lång räckvidd och hög praktikalitet i kombination med förhållandevis låg prislapp har varit ett bra recept. I våras fick Konan en välbehövlig uppgradering med ny infotainment, trefasladdare och uppkoppling. Nu kommer ytterligare tillägg för att övertyga kunder. Detta i form av batteriuppgradering samt möjligheten att montera dragkrok.

Den koreanska tillverkaren säger att de genomfört flera mindre chassiförändringar undertill samt att man bytt ut de däck som förordas till bilen. Sammanlagt innebär detta att räckvidden i versionen med 64 kWh-batteri ökat från 449 till 485 km. För bilen med det mindre batteriet är ökningen 16 km, från 289 till 305 km.

Därtill innebär uppdateringen även att Kona Electric får utrustas med dragkrok. Det här gäller faktiskt bilar som producerats från i mars i år, så om du tillhör den ägarskaran kan du alltså eftermontera.

Läs mer: Hyundai avslöjar mer detaljer om sin rattlösa konceptbil Prophecy

Dragkrok är efterfrågat bland elbilister och hittills har det endast varit de betydligt dyrare alternativen i premiumklassen som erbjudits med tillvalet.

Med krok där bak får Konan dra 400 kg, så det är inga jättevikter. Däremot så är det tillräckligt för de som vill hänga cyklar eller kanske köra en och annan kärra med skräp till återvinningen. Och det är endast bilen med det större batteriet som är godkänt för dragkrok.

Felix Björklund

Mer om: Hyundai Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt