Elbilar
Hyundai avslöjar mer detaljer om sin rattlösa konceptbil Prophecy
I Hyundais koncept Prophecy har ratten bytts ut mot två fjärrkontroller. Och du kan be elbilen att ställa in vad den tycker är en bra sittposition utifrån din längd och vikt.
Enligt tillverkaren ska elbilen Prophecy förkroppsliga optimistisk futurism – och futurismen är utan tvekan representerad. Det har gått en månad sedan Hyundai presenterade konceptet som visar tillverkarens designriktning såväl som ”kommande teknikevolution”. Nu lyfter koreanerna lite mer på locket och avslöjar en del nya grepp.
Det mest uppseendeväckande är att ratten har ersatts av två joystickar. Den ena är placerad till höger om föraren i bilens mittkonsol, och den andra till vänster i dörrsidan. Med knapparna ska man kunna sköta 90 procent av bilens funktioner, detta med minimal ansträngning. I enlighet med Hyundais Intuitive Human Interface behöver föraren aldrig engagera sig i andra reglage än sina joystickar.
I bilen är golvet helt plant. Det rattlösa upplägget ger mer utrymme med en ökad sittkomfort. Till detta har Prophecy utrustats med nya Smart Posture System.
”SPCS” kan antingen låta de åkande ställa in en sätesposition som är anpassad efter deras kroppsform – eller så kan man trycka på läget ”smart”. Då kommer systemet att föreslå en sittställning som SPCS tycker är passande för personens längd och vikt. Systemet anpassar även saker som speglar och head up-display efter fysionomin.
Fjärrkontrollerna innebär att instrumentpanelen kan användas till annat, och infotainmentsystemets skärm sträcker sig över hela ytan. När bilen inte körs kan de åkande ställa in Relax Mode. Då fälls stolarna och instrumentpanelen vinklas upp för att ge den optimala upplevelsen. En oväntad detalj är Hyundais antydan om att rutorna inte går att rulla ned. Enligt företaget ska filtreringssystemet som förser kupén med frisk vara så effektivt att man aldrig behöver öppna fönstret.
Prophecy är det andra fordonet som Hyundai bygger på sin nya Electric Modular Platform, kallad E-GMP. Exteriört är inspirationen till karossdesignen dels hämtad från de strömlinjeformade bilar som dök upp på 20- och 30-talet, men även från flyget. Och visst påminner profilen lite om 40-talets Ursaab.
Flygtemat syns i fälgarnas propellerdesign som samtidigt bidrar till att dra ut värmen från bromsarna. Bakänden pryds av helt plan spoiler och en hög ljusramp uppbyggd av fyrkantiga pixlar. De finns även i spoilern och dörrarnas insida, samt fyller bilens strålkastare.