Lista: Här är alla elbilar som kommer att finnas ute 2020

2019-12-02 06:00  

Under 2020 kör en rad nya elbilsmodeller ut på marknaden. Det kommer att finnas elbilar i fler, och lägre, prisklasser. Här har vi samlat alla, från under 238 000 kronor till över en miljon.

De tre första kvartalen 2019 har över 12 000 bilar registrerats. Nästa år lär den siffran stå som en blek jämförelse då vi dels får se en uppsjö nya modeller och även ett hårdare skattetryck mot fossilbilar.

Priset på elbilar har varit en hög tröskel för många bilköpare. Men batteribilarna håller på att sjunka i pris och med det ökar tillgängligheten.

Så vad krävs då för att kunna säga tack och adjö till bensinpumpen?

Nedan har vi sammanställt de elbilar som finns redan nu, men även kommer under 2020. Listan visar vilket prisbasbeloppsutrymme som krävs och vilket förmånsvärde bilmodellerna har.

I samtliga fall handlar det om pris före skattesubvention.

6 basbelopp: Under 283 800 kr

Alternativen:

Seat Mii electric 264 900 kr. Förmånsvärde: ca 1 348 kr/månad (beräknad utifrån Citigo e IV:s).

Skoda Citigo e IV 268 400 kr. Förmåsvärde: 1 348 kr/månad.

Volkswagen E-Up 273 600 kr. Förmånsvärde: 1 384 kr/månad (räknad på gamla modellen).

Volkswagenkoncernen kliver in rejält på elbilsmarknaden. City-trion Mii, Citigo och Up i respektive eltappning är i två fall en nyhet och i senare fall en rejäl uppdatering.

Samtliga erbjuder en räckvidd på upp till 265 kilometer och levererar ärtiga stadsegenskaper samtidigt som de är så pass robust byggda att de inte tummar på tryggheten.

Läs vår provkörning av ny Volkswagen E-up.

7 basbelopp: Under 331 100 kr

Alternativen:

Renault Zoe 52 kWh 286 900 kr. Förmånsvärde 1 352 kr/mån.

Ett steg upp i pris från VW-koncernens trillingar finns det ett alternativ. Det är Renault Zoe, en kompaktmodell som nu har kommit i uppdaterad version.

Dels erbjuds den i två olika motorstyrkor och dels har räckvidden blivit bättre. Nu ska man under goda förhållanden kunna rulla upp till 385 kilometer på en laddning. Renualt är dock tydlig med att vid normal körning handlar det om 375 km sommartid och runt 240 km på vintern.

En sak man får ha i åtanke är att snabbladdningsmöjligheten (50 kW DC) kostar 9 990 kr extra om man väljer instegsversionen av Zoe.

8 basbelopp: Under 378 400 kr

Alternativen:

Volkswagen ID.3, under 350 000 kr. Förmånsvärde: Ej fastställt ännu.

Opel Corsa-e, 359 900 kr. Förmånsvärde: 1 266 kr/mån.

Peugeot e-208, 359 900 kr. Förmånsvärde: 1 313 kr/mån.

Hyundai Kona 39 KWh 364 900 kr. Förmånsvärde: 1 736 kr/mån.

Honda e 370 200 kr. Förmånsvärde: Ej fastställt ännu.

Förr i tiden var 7,5 basbelopp en magisk gräns inom tjänstebilsvärlden. Det var det pris som många var anvisade som tak och något som bilmärkena kämpade för att komma under.

När det gäller elbilar är det inte riktigt samma sak och i skrivande stund finns det bara en enda modell som ligger precis under gränsen 354 750 kr. Det är Volkswagens ID.3. Den har dock inte fått ett egentligt listpris än, utan bara riktpriset att den kommer att starta på under 350 000 kr.

Detta pris gäller för en bil med det lilla batteriet om 45 kWh och en räckvidd på 330 km. Därutöver kommer det två versioner med större batterier 58/66 kWh med 420 respektive 550 km räckvidd men dessa bilar kommer troligtvis inte att klara 8 basbelopp.

Läs mer: Lista: De fem bästa elbilarna just nu – och en besvikelse

För åtta basbelopp finns det dock andra alternativ. Dels går det att välja mellan fransk/tyska tvillingarna Opel Corsa-e och Peugeot e-208. Tekniskt handlar det om identiska specifikationer med en elmotor på 136 hästkrafter, ett batteri på 50 kWh och en räckvidd på 330 kilometer. Trevligt nog även snabbladdning på 100 kW vilket inte är en självklarhet i kompaktklassen.

Prismässigt ovanför kommer Hyundai Kona med det lilla batteriet om 39 kWh. Precis som för Opeln/Peugeoten är det 136 hästkrafter, och trots markant mindre batteri så kommer den koreanska bilen upp till 289 km på en laddning. Ytterligare ett prissteg ovanför hittar man Hondas retroinspirerade stadsbil med namnet E.

Batteriet är det minsta (35,5 kWh) men effekten den högsta (antingen 136 eller 153 hk). Energiförbrukningen är även hög vilket ger en räckvidd på 220 kilometer. Dock kan bilen snabbladdas med 100 kW.

9 prisbasbelopp: 425 700 kr

Alternativen:

Renault Kangoo Z.E, 388 500 kr.

Nissan E-NV200 skåp, 395 900 kr.

Nissan Leaf 40 kWh, 397 000 kr. Förmånsvärde: 1 836 kr/månad.

Hyundai Ioniq, 389 900 kr. Förmånsvärde: 1 736 kr/mån.

Hyundai Kona 64 kWh, 409 900 kr. Förmånsvärde: 1 970 kr/månad.

DS Crossback E-tense, 409 900 kr. Förmånsvärde: 2 244 kr/månad.

BMW i3, 419 000 kr. Förmånsvärde: 1 877 kr/månad.

I takt med att budgeten ökar gör även alternativen det. För lite över 400 000 kronor blandar sig nu även premiumtillverkare in i matchen. Och strax under finns det både el-skåpbilar och crossovers.

När det gäller elskåpbilarna är det Renault-Nissan alliansens alternativ Kangoo Z.E. samt E-NV200 där den förra går att få ner i inköpspris om man väljer att hyra batterier istället för att köpa.

Oavsett modell handlar det om en räckvidd på 200 km.

Läs mer: ”Omställningen till elektrifiering är överhajpad”

Nissans instegsversion av Leaf hittar in under nio basbelopp. För den pengen rör det sig om batteri på 40 kWh, en räckvidd på 270 kilometer och en motor på 147 hästkrafter.

För Hyundai Kona är det tvärt om här är det stora batteriet som ryms. Det innebär 64 kWh, 449 kilometer i räckvidd och en motor på 204 hk. Dessutom har Kona 100 kW DC-laddning jämfört med Leafs 50 kW.

Hyundai har även ett något billigare alternativ i Ioniq Electric. Det är en bil som precis har uppdaterats med längre räckvidd och teknik. Batteriet är på 38,3 kWh, motorn på 136 hk och räckvidden är på 311 kilometer.

För samma pengar som Kona kan man även få DS Crossback E-tense en lite snofsigare version av Opel Corsa-e/Peugeot e-208. Precis som i sina enklare kusiner handlar det om 50 kWh-batteri, räckvidd på 330 km och 136 hk motor.

Slutligen återfinns även BMW:s trotjänare i3 i det här segmentet. Här handlar det om en bil med ett batteri på 120 ah/42,2 kWh, 285 km räckvidd och 170 hästkrafter.

10 basbelopp: 473 000 kr

Alternativ:

Kia E-Soul, 437 900 kr. Förmånsvärde: 1 923 kr.

Nissan E-NV200 Evalia, 444 150 kr. Förmånsvärde: 1 922 kr.

Nissan Leaf e+, 461 500 kr. Förmånsvärde: 1 986 kr.

När vi nu kommit upp i tio basbelopp återfinns dels Nissan Leaf med det stora batteriet samt Kia E-Soul. Därtill finns även Nissans elektriska minibuss NV200 Evalia.

För de två första rör det sig om batterier på 62- (Nissan Leaf e+) respektive 64 kWh (Kia E-Soul). Men där Leafen har en räckvidd på 385 kilometer ska du i Kian komma upp till 452 km.

För Evalia är det samma prestanda som vanliga E-NV200. Det innebär 40 kWh batteri och upp till 200 km räckvidd. Den stora fördelen bilen har är att den är sjusitsig.

Läs vår provkörning av Nissan Leaf e+.

Läs vår provkörning av Kia E-Soul.

Över 10 basbelopp: upp till 700 000 kr

Alternativ:

Kia E-Niro, 481 900 kr. Förmånsvärde: ej fastställt. tidigare var det på 2 059 kr/månad.

Tesla Model 3 Standard Range Plus - 559 080 kr - Förmånsvärde: 2 969 kr/månad.

Polestar 2 - 669 000 kr - Förmånsvärde: 3 761 kr/månad.

Audi E-tron 50 quattro - 695 000 kr - Förmånsvärde: 3 699 kr/månad.

Volvo XC40 P8 Recharge - 699 000 kr - Förmånsvärde: ej fastställt.

Över tio basbelopp fångas det in en brokig skara modeller. Kia E-Niro, en bil som när den introducerades i fjol hade en prislapp på 429 000 kr återfinns numera här.

Förvisso är den uppdaterad med lite mer teknik, men ändå. Här hittar vi även Teslas instegsversion av Model 3 samt tekniksyskonen Polestar2 och Volvo XC40 P8 Recharge. Även Audis budgetversion av E-tron duckar in under 700 000 kr.

Läs mer: Provkörning: Polestar 1 – ”Ingen hästsparkskänsla”

Det är mycket pengar, men prestandan på den här samlingen bilar är rejäl.

E-Niro har batteri på 64 kWh, motoreffekt på 204 hk samt en räckvidd på 444 kilometer.

Polestar 2 och Volvon har batteripack om 78 kWh och motoreffekt på 408 hk. I Polestarbilen ska det gå att köra upp till 500 kilometer medan det i XC40:n bara räcker till 400 km. Båda bilarna kan snabbladdas med 150 KW.

Teslabilen har i grundversionen för 559 080 kr bakhjulsdrift och 409 km räckvidd. Och då är det även så kallad reducerad premiuminteriör. Hoppar man upp till Long Range då är det fyrhjulsdrift, 560 km räckvidd och premiuminteriör som gäller. Detta för en prislapp på 669 080 kr.

Toppvarianten Performance ryms dessvärre inte under 700 000 kronor (kostar 709 080 kr)

När det gäller E-tron 50 quattro gäller det en bil med 313 hk, ett batterpack om 71 kWh och en räckvidd på cirka 300 kilometer. Till skillnad från den lite mer påkostade modellen är insteget även begränsat till 120 kW snabbladdning.

Läs vår provkörning av Kia E-Niro här.

Över 700 000 till 1 000 000 kr

Alternativ

Tesla Model 3 Performance, 709 080 kr. Förmånsvärde: 8 619 kr/månad.

Mercedes EQC, 798 900 kr. Förmånsvärde: 6 128 kr/månad.

Jaguar I-pace, 879 900 kr. Förmånsvärde: 4 628 kr/månad.

Audi E-tron 55 quattro, 897 400 kr. Förmånsvärde: 5 370 kr/månad.

Tesla Model S, 946 080 kr. Förmånsvärde: 4 713 kr/månad.

När vi kommer upp i riktiga premiumpengar består valet av Teslor, Mercedes, Audi och Jaguar.

Här är det stora batterier och mycket prestanda som gäller. Men en sak som verkligen spretar är förmånsvärdet för alternativen. Den billigaste bilen i skaran är den som med god marginal får högst månadskostnad.

Billigast är Model 3 Performance som precis kryssade in över 700 000 kr-gränsen. Men för de pengarna får du en rejält körglad elbil som bygger på Teslas senaste teknik. 530 kilometer ska du fortfarande klara av att ta dig om du inte stampar allt för mycket på gasen.

Läs mer: Svänghjulsteknik ger snabbare laddtider för elbilar

Näst efter Teslan i pris är Mercedes EQC. Drivlinan består av dubbla elmaskiner om 408 hk, ett batteripack på 80 kWh (netto) och en räckvidd på 417 km.

Jaguar I-Pace återfinns även i den här klassen. Bilen utsågs i fjol till årets bil och utlovar körglädje i suvförpackning. Precis som Mercedesen är det dubbla maskiner, men här levereras 400 hk, 90 kWh batteri och 415 kilometers räckvidd.

Audis E-tron 55 quattro sällar sig till gänget med 400+ hk och rejält batteri. Här är det på 95 kWh som gäller och räckvidden har precis uppgraderats till 436 km från 417 km.

Även Tesla Model S Long Range finns med, och räckvidden trumfar de andra rejält. 610 kilometer ska du kunna ta dig men bara för att bilen klarar maratonkörningar är det ingen slöhög.

Accelerationsprestandan är bäst i klassen, och lägg till Teslas ständiga fjärruppdateringar samt tillgång till laddnätverket så har du ytterligare incitament för att välja S:et. Här stämmer verkligen uttrycket gammal är äldst.

Läs vår provkörning av Tesla Model 3 Performance här.

Läs vår provkörning av Mercedes EQC här.

Läs vår provkörning av Jaguar I-Pace här

Lås våra provkörningar av Audi E-tron 55 quattro här.

Över 1 000 000 kr

Alternativ:

Tesla Model X Long Range – 1 039 080 kr – Förmånsvärde: 8 796 kr/månad.

Tesla Model S Performance – 1 118 080 kr – Förmånsvärde: 9 810 kr/månad.

Porsche Taycan 4S – 1 170 000 kr – Förmånsvärde: ej fastställt.

Tesla Model X Performance – 1 205 080 kr – Förmånsvärde: 10 387 kr/månad.

Porsche Taycan Turbo – 1 700 000 kr – Förmånsvärde: 14 556 kr/månad.

Porsche Taycan Turbo S – 2 080 000 kr – Förmånsvärde: 21 788 kr/månad.

Toppsegmentet, med bilar som startar på sjusiffriga belopp, befolkas av Tesla och Porsche. Den förra i form av prestandaversionen av Model S samt suven Model X. Den senare i form av tre versioner av sin sprillans nya elsportbil Taycan.

Model S Performance levererar oerhörda prestanda och under rätt förhållanden kan du göra resan 0-100 km/h på 2,6 sekunder. Räckvidden är trots det fortfarande på över 500 kilometer.

I Model X erbjuds plats för sju, räckvidd på 507 alternativt 487 km samt som bäst en acceleration på 0-100 km/h på 2,9 sekunder. Samtliga Tesla-alternativen har gratis snabbladdning och fjärruppdatering, vilket borgar för att man ska ha den senaste mjukvaran och billiga drivmedelskostnader på långresor.

Porsche Taycan är en helt annan varelse. Den tyska tillverkaren har velat bygga en Porsche som nu råkar vara eldriven. Det innebär att man har siktat på att leverera en sportbil.

Läs mer: ”Cybertruck börjar låta ganska vettig ändå”

Insteget Taycan 4S kommer med 530 hästkrafter, vilket räcker till för att klara av accelerationer 0-100 km/h på 4,0 sekunder. Alternativt kan den energisnåle (kräver dock tillvalet Battery Performance Plus) i stället välja att långköra, och ska då i teorin kunna nå 463 km på en laddning.

Våningen ovanför återfinns Taycan Turbo. Här sitter det nu två elmaskiner och totalt har föraren 680 hk till förfogande. Accelerationerna blir rappare (0-100 km/h på 3,2 sek), men det på bekostnad av räckvidden (450 km).

Kronan i Porsches modellutbud är för tillfället Taycan Turbo S. Här har ingenjörerna skruvat upp effekten i maskineriet till 760 hk, vilket ska räcka till ännu snabbare accelerationer och den bästa prestandan. Men precis som i steget från 4S till Turbo är det räckvidden som blir lidande. I optimala fall, samt att man vilar merparten av de 760 kusarna, så ska det gå att köra 412 km på en laddning.

Fotnot: Aktuellt prisbasbelopp 2020 är 47 300 kr. Skattebonus för en bil som släpper ut 0 gram co2/km är för tillfället på 60 000 kr. Vi har tagit med de bilar som är prissatta, med leverans 2020. Det gör att exempelvis Ford Mach-e, Tesla Model Y med flera inte finns med på den här sammanställningen.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt