Elbilar

Här förvandlas Canoos elbil till en supersnabb gokart

Elbils-startupen Canoo visar upp sin lösning i en lite mer dynamisk tappning. Foto: Canoo
Canoo utvecklat ett elbilschassi med en skateboard-arkitekturdär allt sitter i en och samma modul. Sedan är det mer eller mindre bara hänga på en kaross, sätta på hjul och koppla ihop sladdar, enligt tillverkaren. Foto: Canoo

En låda på hjul som ska revolutionera bilindustrin. Så beskrev Canoo sin elbilslösning och avfärdade tankar om att tävla med Tesla. Nu har de släppt en video som på ett sätt motbevisar detta.

Publicerad

Elektrifieringen av bilindustrin pågår för fullt, och även om vi på sistone har fått se de traditionella tillverkarnas riktiga elbilsinsteg – så är det utmanarna som snor åt sig strålkastarljuset. Därtill har en intressant strid blåst upp mellan Lucid och Tesla när det kommer till de riktiga prestandamonstren.

40 mils räckvidd och 300 hästkrafter

Ytterligare en uppstickare som vill ha en bit av kakan är Canoo som i fjol presenterade ett elfordon samt löftet att befria oss från ”bilägandets tyranni”.

Fordonet var format som en låda, med plats för upp till nio personer, och hade batterier som levererade 40 mils räckvidd och en elmaskin om 300 hästkrafter på bakaxeln. Summerat var det mer buss och transport än något som lockade till köp. Och just detta var en av grundtankarna, bilen skulle inte säljas – utan bara kunna gå att abonneras.

Skapade en "super-gokart"

Spola fram ett år i tiden och vi får se Canoo i nytt ljus. Detta då de nu visar upp sin lösning i en lite mer dynamisk tappning.

Så vad har man då gjort? Jo, i grunden har Canoo utvecklat ett elbilschassi med en skateboard-arkitektur, liknande den Tesla använder, där allt sitter i en och samma modul. Sedan är det mer eller mindre bara hänga på en kaross, sätta på hjul och koppla ihop sladdar, enligt tillverkaren.

För att visa hur modulärt systemet är har man valt att addera en ratt och ett förarsäte, och fick på sätt fram ett fordon man döpt till ”Skatekart”. För att provköra Skatekart hyrde Canoo sedan in racingföraren Sara Price.

– Jag blev överraskad över hur kul den är att köra. Prestandan är imponerande och skateboarden känns kraftfull, med mjuk dynamisk körkänsla – speciellt när det kommer till kurvtagning i höga hastigheter. Drive-by-wire-styrningen är helt nytt för mig och det känns som den är byggd för racingbanan, säger hon i ett uttalande.

Hyllas som innovatör

Canoo påstår att de har åstadkommit den ”plattaste” skateboard-arkitekturen i världen, vilket ska maximera interiörvolymen. Tack vare detta ska tillverkaren kunna brodera ut modellprogrammet snabbt och utan större kostnader.

Vidare hävdar bolaget att de utan problem kan ändra antalet samt placeringen av elmaskiner, och i nuvarande toppkonfiguration kan de få in två maskiner med en systemeffekt på 500 hästkrafter och en räckvidd på 480 km.

Att Canoo verkar ha skapat en bra teknik framgår i videon, och där ser man även möjligheterna som drive-by-wire-styrningen ger då förarpositionen enkelt går att skifta.

I somras rankade analysfirman Guidehouse Insights de främsta utmanarna i elbilssegmentet. Och där framgick det att Canoo låg på en åttonde plats – alltså före Lucid Motors som har fått enorm uppmärksamhet för sin Air på sistone.