Nu är ID.4 här – fler versioner är att vänta

2020-09-24 16:32  

En milstolpe och den första globala mass-elbilen från VW. Nu har suven ID.4 presenterats, och bolaget avslöjar samtidigt att ytterligare versioner står för dörren. ”Jag säger bara, efter fyra kommer fem”, säger Silke Bagshick på VW.

Det är bara några veckor sedan som VW började leverera ut sin första så kallade folkelbil ID.3 – och nu är det dags för nästa kapitel på elektrifieringsresan. ID.4 är en suv i samma storlek som Tiguan, men med en helt annan filosofi under skalet.

Bilen är baserad på den MEB-plattform som kommer att ligga till grund för de kommande elbilarna från den stora VW-koncernen, och det även i Skoda Enyaq som utgör den närmaste rivalen.

Från start kommer modellen att erbjudas med ett 77 kWh batteri men vad det lider ska även ett mindre batteri finnas som alternativ. 

Initialt får ID.4 en 150 kW/204 hk elmaskin som sitter på bakaxeln, men även här breddas erbjudandet både med effektsvagare, men även med fyrhjulsdrivna alternativ under 2021.

ID.4 klarar 125 kW snabbladdning

För dem som gillar att komma iväg snabbt så anges sprinttiden, från stillastående upp till 100 km/h, till 8,5 sekunder och topphastigheten ligger på 160 km/h. De som i stället är mer varsamma ska kunna klämma ut en räckvidd på upp till 52 mil ur batteriet.

Och när man är ute och rullar så ska ID.4 klara av snabbladdning i upp till 125 kW. Om man istället laddar växelström så är det upp till 11 kW om man nu har en laddbox kopplad till trefas.

Designmässigt har VW valt att begåva ID-familjen med ett eget uttryck. Och här följer ID.4 sin föregångare väl. Den är lätt att känna igen som en VW samtidigt som det är ett utseende som särskiljer ID-bilarna från de med traditionell drivlina.

Storleksmässigt är bilen 4 580 millimeter lång, vilket placerar den mellan den fem- och den sjusitsiga Tiguanen. Däremot gör den långa hjulbasen tillsammans med bakaxelmotorn att man kunnat få till en kupé som är mycket rymligare än vad man vanligtvis hittar i den här storleken. Och att utrymmet bak mäts upp till 543 liter innan det är tal om att fälla baksätet.

Travel assist - semiautonom körassistent

Kupén är annars väldigt snarlik den i ID.3 med samma typ av instrumentbräda, växelväljare och instrumentering.

Annan teknik som delas med ID.3 är röstassistenten, den nya "head up"-displayen med förstärkt verklighet samt den senaste versionen av Travel Assist, VW:s semiautonoma körassistent. 

VW ID.4 går att beställa från och med nu, och den första laddningen bilar startar på ett pris om 514 900 kronor alternativt 614 900 kronor om man väljer den fullutrustade Max-versionen. De första bilarna är tänkta att börja levereras redan vid årsskiftet, men leveranser kommer igång under kvartal 1 2021.

Till en början kommer ID.4 att byggas jämte ID.3 vid fabriken i Zwickau, men sedan ska den även byggas både i USA och i Kina. För VW menar att det här är deras stora globala modell

– Storleksmässigt ligger ID.4 i det suvsegment som är stort i världen. Det var länge en diskussion om vi inte skulle börja med den. Men Golf är en identitetsmodell för VW och därför valde vi att börja med ID.3, sade Silke Bagschik, ansvarig för marknadsföring av e-mobilitet på VW, vid onlinelanseringen.

Oklart om större modell erbjuds i Europa

Silke Bagschik avslöjade även att ID.4 inom kort får ett större syskon, dock var det inte helt klart än om vi i Europa kommer erbjudas den.

– Ja, vi har en större suv som planeras för Kina. Det är en treradersbil, men vi får se om vi tar in den till Europa. Men vi kommer att erbjuda ID.4 i fler versioner. I vår kommer vi att visa alternativ och jag säger bara: efter fyra kommer fem. 

Tekniska data ID.4 1st och ID.4 1st Max

Pris: Från 514 900 kr (1st), 614 900 kr (1st Max)

Prel. förmånsvärde: 1 316 kr/mån resp 1 464 kr/mån (50% marginalskatt)

Privatleasing: Från 5 425 kr/mån

Max effekt: 204 hk (150 kW)

Max vridmoment: 310 Nm

Växellåda: 1-växlad

Topphastighet: 160 km/h

Acceleration, 0-100 km/h: 8,5 s

Batterikapacitet, netto: 77 kWh

Räckvidd, WLTP: upp till 520 km

Längd / Bredd / Höjd: 4 584 mm / 1 852 mm / 2 766 mm

Axelavstånd: 2 766 mm

Dragkoefficient (cW-värde): 0,28

Bagagevolym: 543 liter

Max dragvikt: 1 000 kg

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt