Lucid Air presenterad – här är allt du vill veta om kaxiga elbilsutmanaren

2020-09-10 13:46  

Störst, bäst och vackrast. Det verkar ha varit måttstocken för Lucid i utvecklingen av deras första elbil. Nu har Air presenterats fullt ut och det är verkligen en modell med många superlativ – och en rejäl prislapp.

Ända sedan Tesla Model S lanserades för åtta år sedan har världen väntat på en riktig utmanare. Mången analytiker och fordonskännare la först sina pengar på att premiumtyskarna skulle vara de som plockade upp handsken som den amerikanska tillverkaren hade kastat. Men icke. Inte en endaste Tesla-dödare har det kommit ur de leden.

Men nu finns det en tillverkare som menar att de inte bara utmanar Tesla – de har gått om Elon Musks bilbolag med råge: Lucid Motors.

Under natten till torsdag svensk tid lanserades Air i en första Dream Edition som enkelt kan beskrivas vara en elbil med extra allt. Vi pratar om att bilen ska vara den mest effektiva, komfortabla, snabbast laddande, mest aerodynamiska, rymliga och så vidare.

- Med Lucid Air har vi skapat en galjonsfigur för hela bilindustrin. En som visar framstegen som är möjliga när man flyttar gränserna för elbilsteknik och prestanda till nya nivåer, sa Peter Rawlinson, företagets chef vid lanseringen.

Lucid Air interiört

Det ska sägas på en gång. Lucid riktar inte in sig till den breda massan. Det här är inte en folk-elbil – utan ett fordon som endast eliten har råd med. Och det ska återspeglas i kupén. Vi pratar lyx.

Föraren har en 34-tum bred lätt böjd display som ska ge intrycket av att flyta ovanför instrumentbrädan. Som jämförelse kan nämnas att Porsche slog på stort när de satte in en 16,8-tumsskärm – så det här är enormt. Därtill finns det en skärm i mittkonsolen för manövrering av klimatanläggning med mera.

Kupén är även väldigt ljus tack vare enorma glaspartier. Vindrutan når hela vägen upp till strax ovanför förarens huvud. Därtill så sträcker sig ett panoramaglastak från förarsätets bakkant till strax bakom baksätet. Och slutligen en glasbakruta. Så egentligen är det bara två balkar som hindrar utsikten uppåt/utåt.

Foto: Lucid Motors

Och de luftiga passagerarutrymmet kombineras med ett enormt bagageutrymme. Hela 739 liter ska man kunna packa med. Det kan jämföras med Volvos storkombi V90 som endast får med 560…

Att beskriva design är lite som att ventilera åsikter om skönhetsideal. De skiljer sig åt och vad en person anser vara vackert kanske inte alls faller nästa på läppen. Det som dock kan sägas om Lucid Air är att man valt en annan väg än traditionella lyxsedaner. Istället för rejält tilltagen motorhuv och bak, har man valt att låta passagerarutrymmet ta större plats. Ett beslut som då innebär att Air blir den mest aerodynamiska bilen i klassen och för den som vill ha en siffra så skrivs luftmotståndskoefficienter till 0,21. Vilket kan jämföras med Tesla Model S som har en motsvarande siffra på 0,24.

Tekniken i Lucid Air

Lucid har länge lyft fram sin tekniska kompetens och att det är inom det här området som man slår alla andra. Bland annat så har Air en drivlina med dubbla elmaskiner, en per axel. Dessa har kapacitet att skicka ut över 1 300 hästkrafter, men i lanseringsversionen har detta begränsats till strax under 1 100 hk.

Och den oerhörda siffran innebär självklart prestanda som extremt få har behov av i sin vardag. Accelerationen 0-96 km/h (0-60 mvh) är avklarat på 2,5 sekunder och enligt Lucid så finns det ingen produktionsbil som har en sportmössa mot Air på den i USA så populära distansen quartermile.

Men att motorerna har enorm prestanda är inte det enda som gör att Lucid kan skryta. De är även mer kompakta än något konkurrenterna visat upp, faktiskt så väger en motor mindre än hälften av vad exempelvis de som sitter i Porsche Taycan gör.

Eget batteri

Även batteriet är något som Lucid gjort på sitt eget sätt och Rawlinson stack ut hakan rejält under presentationen och sa att deras teknik är överlägsen den som övriga elbilar, inkluderat den icke namngivne industriledaren, har. Han sa att dum räckvidd kan vem som helst åstadkomma genom att peta ner ett större batteri, det Lucid har gjort är att skapa effektivitet.

Och tittar man på Airs batteri så verkar det som att Rawlinson har fog för sitt kaxiga utspel. Kapaciteten ligger på 113 kWh och på detta ska bilen klara upp till 830 kilometer per laddning. Om vi jämför det med Model S som nyligen tog sig över den magiska gränsen om 400 miles räckvidd (647 kilometer) – med en bil med 100 kWh batteri – så är siffrorna tydliga.

Energiförbrukningen i Teslan ligger på 1,542 kWh/mil. I Air är den 1,355 kWh/mil.

Läs mer: Snabbare än en Porsche – och räckvidd som en snåldiesel

Så hur kommer det sig att Lucid är så bra på batterier? Jo, ett skäl till att de kunnat skaffa sig kompetens är att de är exklusiv leverantör av batteriteknik till racingserien Formel E. Och utöver att de utvecklar och tillverkar batteripacken till racingbilarna – så bidrar de även med kontroll- och styrsystemen. Även om det inte är samma batteripack som sitter i Air så har man lyft över en hel del av kunskapen från racing till den vanliga produktionsbilen.

Batterisystemet är på 924 volt, vilket är mer än vad någon annan tillverkare kör med i dag. Och tack vare det så har man kunnat se till att höja effekten vid laddning, detta till 300 kW. För om man bara hade kört på 100-150 kW så hade det tagit lite väl lång tid att få fullt de 113 kWh.

Enligt tillverkaren ska man klara av att få i 48 mils räckvidd på 20 minuter vilket gör att även långresor genomförs utan problem. Det under förutsättning att man hittar en laddstation som klarar av att leverera.

Semi-autonom körassistent

Om man inte kör snabbladdning så ska Air gå att ladda i upp till 19,2 kW med vanlig växelström. Och för de som har utrymme för det hemma kommer Lucid erbjuda en 80-ampers laddstation som utöver att ladda även ska kunna ta laddning från bilen för att förse hemmet (med samma effekt åt båda hållen, 19,2 kW).

https://www.nyteknik.se/premium/pionjarerna-later-bilen-ge-el-tillbaka-till-huset-6988701

Men man skulle inte vara en teknikutmanare om man bara satsade på motorer och batterier. Självklart har Lucid sneglat på vilka andra system som lyxtillverkare erbjuder. Med ombord kommer en semi-autonom körassistent att finans. Och den kombinerar ett helt batteri med sensorer, däribland lidar, för att hålla bilen på rätt kurs. Med från start finns 19 olika säkerhets-, kör- och parkeringsassistenter och framöver kommer ytterligare läggas till via fjärruppdatering.

Lucid säger att vid lansering så kommer Air att ha självkörande egenskaper på nivå 2 enligt SAE-skalan. Nivå 3 är under utveckling, men när den kan komma får vi se.

Så är Lucid Air den ultimata elbilen, den som gör att övriga branschen skamset enbart får armbågas om andraplatsen? Nja, är väl svaret på det. För all den här tekniken och lyxen kommer självklart till en styv kostnad. Initialt så är det Dream Edition, den fullmatade versionen, som kommer – och den har en prislapp som startar på 169 000 dollar, alltså motsvarande 1 478 000 kr om det direktöversätts. Tesla å sin sida kosta 95 000 dollar i Performanceutförande, så det är ett väldigt stort hopp upp.

Under 2021 kommer dock enklare modeller att lanseras. Air Grand Touring startar på 131 500 dollar och Air Touring kommer börja på 95 000 dollar. 2022 är planen att lansera instegsmodellen som bara heter Air och den ska kosta under 80 000 dollar.

Fakta Lucid Air Dream Edition

Pris: från 169 000 dollar

Drivlina: Dubbla maskiner

Maxeffekt: 1 095 hästkrafter

Acceleration 0-96 km/h /60 mph): 2,5 sekunder

Topphastighet: 270 km/h

Batterikapacitet: 113 kWh

Räckvidd: 809 km

Max kapacitet snabbladdning: 300 kW

Övrigt: Instegsmodellen Air kommer kosta under 80 000 dollar och modellen Air Grand Touring blir den som kommer längst på en laddning, 830 km ska den klara.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt