Fem intressanta laddalternativ – vi fortfarande väntar på

2019-12-27 10:30  

Normalladdare, snabbladdare, och lite snabbare snabbladdare. När det kommer till fylla på elbilarnas batterier är alternativen ganska likriktade – men utvecklingen går framåt. Här har vi samlat fem intressanta tekniker som vi väntar på.

Laddning är en stor och mycket vid debatt. Från att det tar för lång tid och att infrastrukturen är bristande, till att det inte finns tillräckligt med energi och att kolkraftsdrivna elbilar är onda. Men en sak som det inte är riktigt lika mycket fokus på är tekniken för laddning. För det finns många intressanta tekniker och alternativ till dagens sladdar.

Dubbelriktade laddare

Det är ett par år sedan som Mitsubishi, Nissan och Renault började testa olika former av dubbelriktat energiflöde. Men ännu så länge är det inget som har kommersialiserats fullt. Närmast är Mitsubishi som i början av 2019 sa att man ämnade rulla ut sitt format Dendo Drive House – ett system där en bil (i Mitsubishis fall en Outlander PHEV) kan driva det egna huset på el.

Tekniken, V2G/V2X, är intressant ur flera aspekter. Dels att man kan använda bilen som energilagring för egenproducerad el, men även att bilbatteriet kan användas som lastbalansering. Det vill säga att när nätelen är som dyrast, används bilens batteri, och när den är som billigast så laddas bilen.

Det finns företag som jobbar med laddboxar som använder den här tekniken och i Finland har Virta ett projekt med V2G. Ett problem som måste överbryggas är dock regleringar.

Extremsnabbladdare

Inför lanseringen av E-tron skröt Audi om att elbilen gick att ultrasnabbladda. Detta med 150 kW. Tesla övertrumfade senare detta med Model 2 – och så även Porsche, vars Taycan klarar av 250 kW. I samtliga fall handlar det om att man får upp till 80 procents laddning på 20-30 minuter. Det är snabbt och man ska absolut inte underskatta den här parametern om du ska på någon längre resa.

Men det här är bara början. Tillverkarnas ingenjörer har siktet inställt på att laddningen ska gå ännu snabbare. I fjol satte ett teknikkonsortium i Tyskland upp en laddare med 450 kW – som klarar av att trycka in tio mils räckvidd på tre minuter. Dessvärre finns det ingen elbil som i dagsläget kan hantera detta. När det kan bli tal om modeller som klarar detta återstår att se.

Trådlös laddning

Löftet om trådlös laddning är otroligt lockande. Och hur mycket fossilfantaster än kan knorra om laddtider – så lär de inte kunna slå elbilen på det här området. Det finns i dag induktionsladdning. Då pratar vi om en ganska rudimentär slags laddning, men med enormt potential.

Hyundai visade i början av 2019 ett system där de kombinerat trådlös laddning med bolagets självmarkerande AVPS-system. I en framtid med autonoma taxiflottor så är den här typen av laddning ett måste.

Andra användningsområden för tekniken är vid lastplatser (för elektriska leveransfordon), rödljus eller andra ställen där bilar stannar ett tag.

Ett problem är dock att effekten och verkningsgraden i de flesta system är låg. Dock visade forskare vid amerikanska Oak Ridge National Laboratory i slutet av 2018 upp ett system där effekten låg på 120 kW och verkningsgraden var 97 procent. Ambitionen är att få upp överföringen till 200 kW, samtidigt som man tittar på dynamisk laddning.

Och när vi ändå är inne på hög effekt. Finska industrikoncernen Wärtsilä har ett system för snabbladdning av färjor på 2,8 MW.

Solladdare

När det kommer till energi ska man inte blunda för solen. Solenergi har enormt potential, inte minst på de breddgrader där den skiner lite oftare än här i Sverige. När det kommer till solladdning för elbilar finns det två olika grenar. Dels laddare som konverterar solstrålarna till el för klassisk laddning – och dels elbilar som har solceller integrerade.

Det finns massvis av företag som utvecklar olika solladdare. En som erbjuder en otroligt smidig lösning är Envision Solar som kan etablera en laddstation på tio minuter.

När det gäller integrerade solceller i bilen har ju Sono Motors fått stora rubriker, inte minst i Sverige eftersom de planerar att bygga sina bilar i Trollhättan.

Men även holländska Lightyear satsar stort och deras modell One har solceller på hela fem kvadratmeter – tillräckligt för att ge fem till sju mils räckvidd om dagen under sommaren.

För de som inte har alltför stor tillit till uppstartsbolag kan även nämnas Toyota. De har redan i dag solcellstak på laddhybridversionen av Prius: Dock är det väldigt blygsam effekt på detta, men de testar även mer effektfulla alternativ. I Japan testar de en specialversion med helt nya solceller. Dessa celler har en verkningsgrad på över 34 procent, kan leverera 860 W – och en solig dag ska de ge 56,3 kilometers räckvidd. Sätts den här tekniken i produktion på vanliga bilar – då pratar vi om många gratis-mil i de soligare delarna av världen.

Robotladdare

Att Tesla är elbilspionjärer kan nog inte ens den mest inbitne Musk-motståndare förneka. Och 2015 välte företaget internet när de visade upp en robotiserad prototypladdare. Den såg ut som en metallorm och utlovade laddning utan att föraren behövde göra ett smack.

Dock har det inte hänt något sedan dess.

Men några som har tagit konceptet vidare är Electrify America som kommer att ha en första automatiserad lapplats i drift i San Francisco under 2020.

Därtill har även robotexperterna på Kuka tagit fram en lösning.

Och så även kinesiska Aiways.

Felix Björklund

Mer om: Elbilar Laddare

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt