Nya ”solcells”-elbilen utlovar lång räckvidd och kort laddtid

2019-05-17 11:50  

Effektiva navmotorer och solpaneler ska ge Lightyear One en räckvidd på 80 mil, påstår den nederländska uppstickaren.

Nederländska Lightyear hävdar att deras elbil kommer One kommer att ha en räckvidd på upp till 80 mil. Bilens solpaneler täcker en yta på mer än fem kvadratmeter, och under den holländska sommaren ska de bidra att förlänga körsträckan med fem till sju mil. Till detta har bilen en optimerad aerodynamik och lätta navmotorer som ska utnyttja energin effektivt.

Bolaget grundades 2016 av fem personer som tidigare har utvecklat Stella, världens första soldrivna fyrsitsiga fordon. Teamet bakom Stella vann World Solar Challenge 2017. Nu har de plöjt ned dessa kunskaper i ett kommersiellt fordon som ska kombinera lång räckvidd med ett lågt pris.

Den 25 juni i år lanserar de Lightyear Prototype One i nederländska Katwijk, och produktionsmodellen av One ska börja levereras 2020 och 2021.

Två till tre gånger snabbare

På grund av bilens låga energiförbrukning kan Lightyear använda ett mindre och lättare batteri. Det ger också kortare laddtider. I sitt pressmeddelande hävdar tillverkaren att batteriet kan laddas två till tre gånger snabbare än någon annan elbil på marknaden. Det betyder att One kan laddas med ett vanligt eluttag över natt och sedan rulla 40 mil.

Investerare tror uppenbarligen på produkten – under de senaste två åren har Lightyear tagit in 16 miljoner euro. I dag har bolaget en produktionsanläggning i Helmond och 130 anställda, som bland annat kommer från Ferrari, Tesla och Jaguar.

Läs mer: Efter solceller – Ikea kan börja sälja elbilsladdare

En annan elbil som hämtar kraft från solpaneler på taket är Tyska Sono Motors bil Sion, som Ny Teknik nyligen fick testköra prototypen av. Där ska solpanelerna ge bilen 34 kilometer extra räckvidd. Den kommande produktionsmodellen har vuxit på längden mot den version som först presenterades 2018 – och räckvidden sägs vara 255 kilometer.

Sion ska tillverkas i Trollhättan med start 2020.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt