Fordon

Mitsubishi lanserar V2X – nu kan elbilen driva huset

Mitsubishi ett tvåvägssystem där en laddbar bil kopplas samman med hus, andra bilar eller det fasta elnätet. Foto: Mitsubishi

Teknik där elbilen integreras i el-infrastrukturen är hett. Nu presenterar Mitsubishi ett tvåvägssystem där en laddbar bil kopplas samman med hus, andra bilar eller det fasta elnätet.

Publicerad

I Europa står en genomsnittlig bil parkerad 92 procent av tiden. Men bara för att bilen står stilla behöver den inte vara oanvänd. Det är tanken bakom systemet V2X. Nissan och Renault har i flera olika pilotprojekt testat olika vehicle-to-grid-lösningar och Mitsubishi har tidigare haft en lösning på den japanska marknaden där bilen kan agera energireserv åt ett hus.

Nu kommer en mer fullödig lösning som även vi européer kommer att kunna använda. Mitsubishi kallar det hela för "Dendo Drive". Det innebär att de nu kommer att börja implementera teknik och systemlösningar som binder samman bilen med sin omvärld. Tekniken bygger på data från bland annat 190 000 Outlander laddhybrider och hur de används i dagligt bruk.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här