Premium Så här kan Sveriges vägfärjor snabbladdas i framtiden Robotarm eller hydraulisk kolv? Trafikverket testar två metoder för att snabbladda Sveriges första hybridfärja. Och har redan sållat bort två tekniker. Johan Kristensson Publicerad 8 okt 2018 kl 06.00 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta Annons Nästa år ska den nya hybridfärjan Tellus tas i trafik på Gullmarsleden i Bohuslän. Men hur ska färjan laddas? I maj klargjorde Trafikverket att det skjuter upp valet av automatisk laddlösning eftersom något tillförlitligt system inte gick att finna. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ färja snabbladdning premium nyheter Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta
Premium Förslaget för energislukaren ai: en klimatrapport för varje dator Flera forskare försöker lösa problemet med den enorma energiförbrukningen hos stora språkmodeller. ”Användarna behöver få tillgång till alla fakta”.
Eldkastande ”hund” till salu i USA – skjuter nio meter långa eldsflammor Ett amerikanskt företag har lanserat en alldeles speciell robothund. Hunden har fått namnet Thermonator och är utrustad med eldkastare och lasersikte.
Miljardförlust för LKAB – varselhot över anställda Urspårningarna på Malmbanan innebär en miljardförlust för statliga LKAB. Bolaget flaggar nu för att verksamheten tillfälligt kan behöva stängas ned. Hundratals medarbetare kan påverkas enligt vd:n.