Här kan du ladda med 450 kW – om du har bilen som klarar det

2018-12-14 13:55  

Större batterier och snabbare snabbladdning. I dag är det de två knepen för att radera elbilistens räckviddsångest. Och nu har tyskarna invigt en teststation som tar snabbladdning till nya höjder.

När Audi påbörjade sin lansering av E-tron gjorde man stor sak av att modellen har 150 kW-laddning. En siffra som innebär att den tyska suven laddar snabbast av alla på marknaden. Men 150 kW kan snart ses som snigelladdning.

I bayerska Jettingen-Scheppach har ett teknikkonsortium med bland annat Allego, BMW, Porsche och Siemens satt upp en ny laddstation med rejäl kräm. Prototypen har en kapacitet på upp till 450 kW och med den räknar man med att kunna ladda de första 100 km på mindre än tre minuter. En full laddning (10-80 procent SOC) ska vara avklarat på en kvart.

Läs mer: Tesla har tagit bort gratis laddning – för all framtid

Basen i prototypstationen kommer från Siemens, och ett av målen i projektet är att testa gränserna för snabbladdning. I sin nuvarande tappning klarar stationen upp till 920 volt, en nivå man förutser kommer att vara vanligt i framtida elfordon.

En av fördelarna är systemets flexibilitet och stationen ska klara av att moderera effekten så att fordon med olika kapacitet ska kunna laddas samtidigt utan att överbelastas.

En stor utmaning är att kyla systemet vid laddning. Kablarna måste vara infästa på ett sådant sätt att kylvätska kan flöda utan att störas. Detta säger man sig ha löst och redan från dag ett kommer alla som vill få ladda vid stationen – gratis.

Men bara för att den har enorm kapacitet, innebär det inte att du kommer kunna dra nytta av effekten. Under en tid framöver kommer det vara begränsningarna i bilen som sätter ribban.

Läs mer: Världens mest kraftfulla elbil är en pickup

BMW har dock i en modifierad i3 visat att man kan ladda fullt batteri (57 kWh netto) på en kvart Porsche har i ett testfordon med 800 voltsystem och 90 kWh kunnat få upp laddkapaciteten i mer än 400 kW vilket innebär att de kunnat tanka lite över tre mil i minuten.

Projektet FastCharge har stöd av tyska transportministeriet och även om inga tidsramar är kommunicerade – så räknar man med att få ut 450 kW-laddning ganska snabbt.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt