Elbilar
BMW lanserar nu ytterligare laddhybrid

I höstas presenterade BMW sin kompaktsuv X1 i laddbart utförande. Nu kommer även det sportigare syskonet X2 som laddhybrid.
När det kommer till laddhybrider har segmentet med kompakta crossovers inte varit allt för stort. Nu begåvas det dock med ytterligare ett alternativ. Detta då BMW nu även har ryckt skynket av X2 Xdrive25e.
Bilen bygger på samma teknik som X1 Xdrive25e som presenterades i höstas och drivlinan är identisk.
Under huven fram sitter det en 1,5-liters trecylindrig motor som klarar av att leverera 125 hästkrafter och 220 Nm. Detta förmedlas via en sexstegad automatlåda till framhjulen. Baktill sitter det en elmaskin som genererar 95 hästkrafter som skickas ned på bakaxeln.
Upplägget innebär alltså att hybridsystemet ger en form av fyrhjulsdrift på samma sätt som exempelvis Volvo gör med sina laddhybridversioner i 60- och 90-serien.
Total systemeffekt för bilarna hamnar på 220 hästkrafter (162 kW) och 285 Nm. Tillräckligt för att de som är i behov av att komma iväg snabbt ska nå 100 km/h på under sju sekunder. Mer intressanta siffror är kanske att batterikapaciteten är på 10 kWh (8,8 kWh netto) vilket ska räcka till upp till 57 kilometers eldrift.
De båda bilarna kommer att finnas ute i handeln senare under året, först X1:an följt att X2:an, dock finns det i skrivande stund inget svenskt pris. I Storbritannien kostar en X1 Xdrive25e från 38 200 pund, vilket är 5 000 mer än vanliga Xdrive20i. En motsvarande prisskillnad skulle i Sverige innebära att laddhybridversionerna börjar på runt 440 000 kronor.