I jakten på fossila utsläpp utgör bränslecellsfordon ett potentiellt alternativ till batterielektriska bilar. Dock är det få tillverkare som har valt att satsa på vätgasen.
Just detta har BMW nappat på, och sedan en tid tillbaka samarbetar BMW med Toyotat för att utveckla ett hållbart alternativ. 2020 visade man en drivlina baserad på tekniken och i fjol började de testa det hela på vägarna. Till detta visades konceptet IX5.
Även om Nota inte bekräftade att tekniken lanseras i form av en X5:a så är det i den riktningen man tittar.
– Vi ser att vätgasbränslecellsteknik är särskilt relevant för större suvar, säger han till tidningen.
Annons
Laddar snabbare – klarar kyla bättre
Fördelarna med tekniken är att vätgasbilar går att tanka snabbare än den tid det tar att ladda batterielbilar – samt att de inte tappar lika mycket i prestanda när det är kallt ute.
I intervjun lyfter Nota även fram att BMW inte vill lägga alla sina ägg i en korg.
– Vi tror på vikten av att använda olika tekniker, batterielektriska fordon, vätgas samt effektiva förbränningsmotorer – för vi vill inte lägga all investeringen inom endast ett område, säger han.
BMW har som mål att hälften av deras globala försäljning ska bestå av rena elbilar 2030. Dock har de inte satt upp någon tidsram för när de fasar ut fossila drivmedel: Tillverkaren tillhör den som förespråkar alternativ och flexibilitet.