Ring och spela i wapluren
På Anders Annells båtbyggeri tar vackra träbåtar form med gamla hantverksmetoder. I sin jakt på perfektion har han färdats tillbaka till förmedeltiden.
Med hjälp av wap och spelidéer från hemdatorernas barndom ska nöjesindustrin erövra mobiltelefonin. Förebilden är japanska succén I-mode och målgruppen är köpstarka ungdomar. - Precis som spelen drivit utvecklingen på pc- marknaden så kommer de att driva på utvecklingen för mobiltelefoner, säger Johan Lenander, vd på mobilspelsföretaget Picofun. Företagets första produkt är ett fotbollsspel för flera användare. Eftersom kapaciteten hos waplurarna är begränsad handlar det inte om att spela fotboll utan om att coacha ett lag till seger i en internationell liga. Motspelarna är andra wapanvändare runt om i Europa. Inom tre år räknar Lenander med att 50 procent av mobiloperatörernas inkomster kommer att komma från olika typer av underhållning. Även mobiltelefonjätten Nokia tror på spel i wapluren. Företaget har lanserat en plattform för utvecklare som vill skapa nätverksspel för telefoner med wap. Enligt Nokia kommer de som använder internet via sin mobiltelefon att vara fler än de som gör det via sin pc inom tre år. En stor del av den uppkopplade tiden väntas surfaren att ägna sig åt underhållning . - Tänk på vilken roll underhållning spelar inom traditionella media, säger Maarit Oikarinen på Nokia Internet Communications. - Vi tror att samma sak kommer att hända inom mobiltelefonin. De första wapspelen är relativt enkla. Hittills har de flesta spelen varit av typen av frågesport och kortspel för en användare åt gången. - I framtiden räknar vi med att det blir mer utvecklade spel. Det kommer också att finnas spelidéer som bara fungerar på waptelefoner, säger Maarit Oikarinen. Men ännu så länge letar spelkonstruktörerna idéer från klassiska spelplatformar som Commodore 64. Både Picofun och Nokia tror på sociala spel. I Nokias planer ingår spel som letar upp personer som finns i samma område och hos Picofun hoppas man kunna ta fram fler spel för flera deltagare. - Vi arbetar efter flera parallella idéer, säger Måns Ullerstam som är teknisk chef på Picofun. En av idéerna omfattar ett MUD-spel för mobiltelefon. En MUD är en virtuell värld där flera spelare tillsammans löser problem och kan interagera med varandra genom en chatfunktion. Fortfarande är det få ungdomar som har waptelefon och abonnemang som fungerar för wap. Men inom en snar framtid beräknas alla nya telefoner som säljs vara utrustade med wap. Priset för att använda telefonerna är ett annat problem för spelkonstruktörerna, men Picofun tror inte att det kommer att hindra spelarna. - Man behöver bara vara uppkopplad några minuter om dagen för att delta i fotbollsspelet, säger Fredrik Syrén som är marknadschef i företaget. Många uppkopplingar premieras dock i företagets första spel, och företagets vinst kommer från procent på uppkopplade minuter hos tele-operatören.