Opinion

”Sluta gynna importerade biodrivmedel”

Mattias Bäckström Johansson, energipolitisk talesperson, Tomas Brandberg, politiskt sakkunnig och Martin Kinnunen, miljöpolitisk talesperson (SD).
Foto: Göran Billeson / IBL

DEBATT. Endast biodrivmedel baserade på restprodukter bör få skattelättnader. Regeringens prioritering att gynna även jordbruksbaserade drivmedel är både märklig och kontraproduktiv, skriver företrädare för Sverigedemokraterna.

Den 17 mars presenterade regeringen ett förslag, vars långsiktiga målsättning innebär att innehållet av biodrivmedel i bensin och diesel ska öka till ungefär 50 procent fram till 2030. De stora ökningarna ska ske efter 2020, alltså flera mandatperioder framåt i tiden.

Sverige har visserligen ökat sin konsumtion av biodrivmedel sedan millennieskiftet, men ökningen består till övervägande delen av importerad jordbruksbaserad bioetanol och biodiesel. Denna utveckling har drivits på av stora skillnader i beskattning, vilket orsakar stora bortfall av skatteintäkter för staten utan att någon större egentlig nytta har erhållits. Vi talar här om flera miljarder kronor per år.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här