FARKOST

Ny rapport: Elflyget är inte lösningen på flygets utsläppsproblem

Elysian EX9.

Man ska inte känna flygskam eftersom elflyget är på väg, enligt infrastrukturminister Andreas Carlson. Men elflygets potential att sänka utsläppen från det svenska eller nordiska flyget är liten, visar forskning.

Publicerad Uppdaterad

De senaste decenniernas utveckling av litiumjonbatteriet har lett fram till att det numer rullar en ansenlig mängd elbilar, elbussar och ellastbilar på våra vägar. Staten har på många olika sätt stöttat elektrifieringen eftersom den leder till sänkta utsläpp från transportsektorn – en av de svåraste utsläppsnötterna för Sverige att knäcka mot målet nettonollutsläpp till 2045.

Förhoppningar knyts även till att batteritekniken kommer att minska utsläppen som vårt flygande ger upphov till. Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) betonade under konferensen Transportforum i januari att det inte finns någon anledning att känna flygskam, bland annat eftersom elflyget är på väg. Han upprepade nyligen ungefär samma slutsats i en debattartikel i Aftonbladet

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här