FARKOST

Då ska vätgasflyget lyfta i Skellefteå: ”En viktig lösning”

Här testflyger för första gången Zeroavias 19-sitsiga vätgaselektriska plan.

Vätgaselektriska flygplan ska börja transportera passagerare till Skellefteå flygplats i kommersiell trafik från 2026-27. Det är målet för ett nytt samarbete där flygplansutvecklaren Zeroavia ingår.

Publicerad Uppdaterad

Ett samarbete mellan fyra parter ska göra det möjligt att flyga grönt till och från Skellefteå i en inte allt för avlägsen framtid. Förutom Skellefteå flygplats deltar Skellefteå Kraft, flygbolaget Bra och den brittisk-amerikanska flygplansutvecklaren Zeroavia i projektet.

Syftet är att säkra hela kedjan från produktion av grön vätgas till vätgasdrivna passagerarplan i kommersiell trafik.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här