FARKOST

Här testar bolaget sin stora vätgasdrivna flygplansmotor

Testet gjordes i Kalifornien, USA.

Det amerikanska bolaget körde sin stora flygplansmotor under en timme och 40 minuter för att simulera en riktig flygning. Drivlinan med en bränslecell om 1 MW använder sig av flytande väte.

Publicerad Uppdaterad

Det amerikanska bolaget Universal Hydrogen har testat en vätgasdriven bränslecell på 1 MW. Bränslecellen drev en elektrisk flygplansmotor i en timme och 40 minuter under testet som ägde rum på Mojave Air and Space Port i Kalifornien, USA.

För att sänka utsläppen från flygindustrin arbetar flera bolag på olika lösningar. Både elektriska motorer drivna av batterier och motorer drivna av bränsleceller som omvandlar vätgas till el. Men batteriflygens potential att sänka utsläppen är liten, visar forskning som Ny Teknik har rapporterat om.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här