”500 000 ton material har förmedlats”

2017-02-10 06:00  
Sprängsten forslas bort från Citybanan i Stockholm. Med en ny plattform kan köpare och säljare av sådant material mötas. Foto: Joakim Ståhl / SvD / TT

En del vill sälja överblivet byggmaterial, andra vill köpa. Med en ny app kan de mötas direkt, så att schaktmassor aldrig behöver passera någon lagringsterminal.

NCC:s digitala plattform Loop Rocks lanserades i juni 2016. På den annonserar man att man har ett överskott av sekundära byggmaterial som sten, jord och fyllnadsmassor, samt om man har ett underskott. Parter med matchande behov hittar varandra och materialet kan transporteras direkt från säljare till köpare, utan omvägar och mellanhänder.

– Hittills har cirka 500 000 ton material förmedlats. Vi har över 1 500 användare i dag och antalet växer snabbt. Jag tror att de flesta fått nys om Loop Rocks nu, säger Anders Torell, som är chef för affärstransformering och digitalisering på NCC och ansvarig för plattformen.

Att använda tjänsten är gratis och någon koppling till NCC behövs inte. Bland användarna finns allt från stora byggbolag till små lokala entreprenörer, men också privatpersoner som grävt upp tomten för en pool eller behöver fylla ut ojämnheter för att bygga hus.

Anders Torell Foto: NCC

– Det är ett extremt ineffektivt system med stor potential för förbättringar. Bara i Stockholm sker årligen över 150 000 transporter med sekundära material, var fjärde tung transport är en sådan. Många av dem kan undvikas om vi kan ”loopa” en del av materialet direkt, säger Anders Torell.

Färre och kortare transporter innebär mindre utsläpp av koldioxid, och Anders Torell tror på ytterligare en miljövinst: att Loop Rocks leder till att mer material återanvänds totalt sett. Det minskar behovet av så kallat jungfruligt material, som till exempel nybruten sten.

Allt sekundärt material kommer inte att kunna ”direktloopas”, bland annat för att vissa laster måste sorteras eller bearbetas på annat sätt. Dessutom finns förorenat material som inte ska återanvändas alls.

Det krävs att detta material tas om hand på rätt sätt. Och Anders Torell ser inte någon risk att deras tjänst leder till att privatpersoner får sådant dumpat hos sig.

– Alla affärer har full spårbarhet, och den som vill göra något brottsligt väljer nog ett annat sätt att få kontakt. Dessutom kan vi stänga av eller varna för bolag som inte sköter sig.

I dagarna är teamet bakom plattformen ute och pratar med små och stora användare om hur appen kan utvecklas vidare. I vår lanseras en uppdaterad version som ska ge användarna en bättre matchning, och framöver kommer utbudet av tjänster att öka.

– Om du till exempel behöver 100 ton sprängsten och det bara finns 50 ton i närheten, så behöver du komplettera med jungfruligt material. Det ska du enkelt kunna göra.

Användarna ska också kunna klicka i vilka kringtjänster de behöver. Till exempel att de önskar en provtagning av materialet för att se om det är förorenat innan affären görs upp.

– Andra vill hyra en grävare eller en annan maskin i samband med att materialet levereras. Det behovet ska vi också kunna matcha, säger Anders Torell.

Loopen har användare i hela Sverige

Var: Loop Rocks lanserades i Stockholm, men har nu användare i hela Sverige.

Antal aktiva annonser: 120 stycken en genomsnittlig vardag.

Parametrar man kan filtrera sökningen på: Typ av material, minst antal ton, max avstånd, datum för leverans, med mera.

Kostar: Gratis att använda. Säljare och köpare gör upp om betalning sinsemellan. Ibland är ”priset” bara att man delar på transportkostnaden.

En typisk annons gäller: Privat projekt med underentreprenör som har överskott på cirka 100 ton massor.

Fin vinst: I december 2016 vann Loop Rocks CIO Swedens pris Årets hållbara projekt.

Fin nominering: Loop Rocks var en av sex finalister till World Economic Forums pris The Ecolab Award for Circular Economy Digital Disruptor 2017. Vann dock inte.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt