FORDON

BMW om vätgas: ”Vi kan inte enbart satsa på batterier”

BMW:s vätgaschef Jürgen Güldner med en av tillverkarens testfordon, en IX5 Hydrogen

”Fool Cell” enligt Elon Musk – ett måste enligt BMW. Bränsleceller i fordon är hett diskuterat, men den tyska tillverkaren väljer väg. ”Man måste fråga sig hur vettigt det är med bara batterier”, säger Jürgen Güldner på BMW.

Publicerad Uppdaterad

Bränslecellen som teknik är inte ny, faktum är att det är 200 år sedan som själva konceptet demonstrerades för första gången.

Dock var det först i mitten av 1900-talet som olika bränslecellsfordon började testas, och tekniken var högintressant i det amerikanska rymdprogrammet. På 60- och 70-talet experimenterade bland annat GM med olika bränslecellsbilar, men lade ner sin utveckling på grund av att tekniken ansågs för dyr.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här