33-listan: Flexibla ljuskällor tog priset

2017-02-08 19:32 Kalle Wiklund  
Hurra! Luna LEC från Umeå är årets andra bolag som är klara för 33-listan. På bild: Andreas Sandström, teknisk chef, och Christian Larsen, produktutvecklare, Luna LEC. Foto: Kalle Wiklund

33-LISTAN. Med sin teknik för skapa tunna och flexibla ljuskällor tog Luna LEC hem segern i 33-listans regionala final i Umeå. Men konkurrensen var stenhård.

Heta 33-listan kommer till Malmö! Anmäl dig till det kostnadsfria eventet här!

LEC, ljusemitterande elektrokemisk cell, är en teknik som har varit känd sedan sedan mitten av 1990-talet.

Några år senare gjorde Ludvig Edman, en av Luna LEC:s grundare, sin post-doc i en forskningsgrupp i Kalifornien. Sedan dess har han jobbat vidare i den forskargrupp han nu leder i Umeå. För några år sedan kom genombrottet:

– Vi har bland annat hittat vad som är rätt förhållande mellan ljusemitteraren och elektrolyten. Vi har också upptäckt ett sätt att använda grafen som elektrod, vilket gör det möjligt att konstruera en helt metallfri ljuskälla, säger vd Patric Stafshede.

Medicinteknikföretag blir de första kunderna. Det som lockar dem är en ljuskälla som är tunn och flexibel.

– Vissa cancerbehandlingar aktiveras med hjälp av ljuskällor. För instrument som ska användas i kroppen är vår teknik, tjock som två, tre kopieringspapper, en stor fördel.

Läs mer: Innovativa solceller tog årets första 33-plats

På onsdagskvällen stod det klart att Luna LEC säkrar sin plats till årets 33-lista – som är den tionde sedan starten 2008.

– Det är sjukt kul! Det var hård konkurrens – Martin Rosvall från Infobaleen är en legendar i Umeå, och Smart Video gjorde en fantastisk pitch. Vi hade gett upp hoppet, tänkte att det var kört – och sedan vinner vi. Det är väldigt stort för oss, säger en glad Andreas Sandström, teknisk chef hos Luna LEC, till Ny Teknik.

Utöver Luna LEC fick publiken möta två andra lovande teknikbolag från Umeå. Med en bakgrund från universitetsvärlden har Infobaleens grundare kunnat bygga en plattform som kan analysera stordata för att planera, skapa och kontinuerligt förbättra marknadsföringskampanjer åt företag. Tekniken kan också användas för att ta fram smartare rekommendationer för e-handlares kunder.

Bolaget Smart Videos innovation består av en videoprogramvara som kan öka försäljning på nätet genom att skapa och lägga till interaktiva annonser till sina kunders befintliga videoklipp.

Med hjälp av maskininlärning och inhämtning av metadata kan reklamen skräddarsys så att videoannonserna visar upp ”rätt” budskap för rätt tittare – vid rätt tidpunkt.

Både Infobaleen och Smart Video har fortfarande chansen att ta en plats på 33-listan som presenteras på tisdagen den 4 april på Münchenbryggeriet i Stockholm med start klockan 17:00.

Kalle Wiklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt

SPONSRAT INNEHÅLL

ANNONS