Opinion

”Panikåtgärder mot terror riskerar förarnas säkerhet”

Markus Pettersson, tf. förbundsordförande Transportarbetareförbundet

REPLIK. En del förslag till säkerhetslösningar mot terrorattacker med lastbil riskerar att göra chaufförerna till första offret, skriver Markus Pettersson, Transportarbetareförbundet.

I kölvattnet av det vidriga dådet på Drottninggatan har det här i Sverige, liksom i alla länder som drabbas av terror, blossat upp en debatt kring hur vi kan skydda oss mot fler attacker. Det är förståeligt och helt naturligt. Men det riskerar också att bli naivt och i vissa fall också förhastat.

Häromveckan kunde vi läsa i en debatt av Josef Bigun, professor i signalanalys, att avancerad teknik i form av exempelvis audioanalys och sensorer för fingeravtryck är lösningen på problemet. Självklart bidrar vi gärna med våra synpunkter på vad sådan teknik kan innebära för säkerheten. Vi menar dock att det finns andra lösningar att titta närmare på, både kopplade till fordonet och till stadsmiljön. Exempel på sådana är automatiska bromsar, som lastbilen hade i Berlin och som sannolikt räddade många människors liv, och elektroniska farthinder som styrs med hjälp av gps.

För Transportarbetareförbundet är det dock oerhört viktigt att ta hänsyn till våra medlemmars arbetsmiljö och säkerhet. Det innebär bland annat att vi aldrig kommer att ställa oss bakom förslag på lösningar som sätter chauffören mellan våldsverkaren och fordonet. Exempelvis menar vi armband eller brickor som sitter på chauffören och som måste vara i närheten av eller inuti lastbilen för att den ska starta, eller ögon- eller fingeravtrycksläsare som känner av att rätt förare finns i hytten. Detta är lösningar som riskerar att innebära att chauffören blir första offret och tvingas med på färden.

Transportarbetareförbundet var inbjudet till det möte som infrastrukturminister Anna Johansson hade på näringsdepartementet häromveckan rörande lastbilssäkerhet med anledning av terrordådet. Vi är positiva till det initiativet och vi uppfattade det som att det finns en bred samsyn i den här frågan bland de aktörer som var där.


Det har aldrig varit förarna som utgjort hotet i dessa attacker utan de har varit bland offren. Därför är det viktigt att inte i panik besluta om åtgärder som sätter chauffören i fara. Vi ser fram emot fortsatta konstruktiva diskussioner med alla inblandade aktörer för att hitta långsiktiga och realistiska lösningar som bidrar till allas vår säkerhet.

Markus Pettersson, tf. förbundsordförande Transportarbetareförbundet