Svensk mästare på kurragömma

2011-11-08 23:00  

Nya svenska ubåten A26 ska bli marinens mest fruktade och moderna ubåt. I första hand byggs supersmygaren för svenska behov. Men Kockums siktar också på en stor exportmarknad.

Om sex till sju år smyger den fram i svenska eller utländska vatten. Kanske bevakar den kustlinjen mot inkräktande ubåtar, kanske övar man taktiska färdigheter genom att glida tyst och obemärkt under passagerarfärjor.

Med en uppgraderad och mer kompakt stirlingmotor kan den vistas under ytan längre än dagens svenska ubåtar. Skrovets form ska göra den ännu tåligare mot explosioner under vatten. Tornet utformas för att reflektera bort radar, och skrovet får en specialbehandlad yta som absorberar ljud.

På så sätt blir signaturen, ljud och andra signaler som kan avslöja ubåten under vatten, mindre än hos dagens Gotlandsklass. Ändå lyckades ubåten Gotland under åren 2005–2007 framgångsrikt utmana amerikanska hangarfartyg på katt- och råttalekar i bukten utanför San Diego i Kalifornien.

Via en världsunik port i fören kan den också oupptäckt slussa ut dykare, sensorer eller spionerande miniubåtar i undervattensläge.

Ungefär så här tänker sig tillverkaren Kockums den nya svenska ubåten A26, som man utvecklar på beställning av FMV, Försvarets Materielverk. Riksdagen tog sommaren 2010 beslut om att anskaffa två nya ubåtar. Redan i slutet av 2012 planeras bygget av den första att dra igång.

Utvecklingen av kommunikationssystemen omgärdas av sekretess, men ska enligt Kockums nå en ny nivå.

– Ubåten ska kunna upprätthålla kommunikation när man vill, utan att röja sig, säger Per Nilson, chef för affärsenheten Ubåt på Kockums.

A26 är färdig på ritborden och de viktigaste systemen är specificerade. Den slutliga utformningen avgörs dock först när den pågående upphandlingen av underleverantörer är färdig. Alla system, utom stridslednings- och nätverkssystemen som levereras av Saab AB, är konkurrensutsatta.

Mycket svensk teknik används. Kockums bygger ubåten med hjälp av stål från SSAB. Sensortekniken har utvecklats med hjälp av Försvarets forskningsanstalt och Kockums egna experter. Den ljusa inredningen i nordisk stil har tagits fram av bland annat forskare på Lunds tekniska högskola för att öka ubåtens uthållighet genom att göra livet bekvämare för besättningen.

Norge har tidigare varit aktuell som köpare eller partner i ett annat ubåtsprojekt. Men nu byggs den i första hand för svenska behov, uppger Per Nilson.

– Samtidigt bygger vi den i moduler, vilket gör att vi kan anpassa ubåten för utländska kunder, säger han.

Ubåten är tänkt att operera nära kuster, men får också förmåga att transportera sig över haven. Den är dock liten i förhållande till de stora ubåtsmakternas atomubåtar.

Per Nilson vill inte peka ut några andra länder som potentiella framtida köpare men bedömer att marknaden utomlands är ”väldigt stor”.

Han vill inte heller peka ut A26:ans värsta konkurrenter. Men liknande utvecklingsprojekt finns, exempelvis den fransktillverkade Scorpène-klassen, den ryska Lada-klassen och tyska 212- och 214-klasserna.

Samtliga dessa är liksom A26 dieselelektriska, med luft­oberoende framdrivningssystem som ger lång räckvidd i undervattensläge. Medan A26 drivs av Kockums stirling­motor, som går på syre och diesel, drivs flera av de andra med bränsleceller och väte.

Redan i början av 1990-talet föddes tankarna på en ny svensk ubåt, kallad ”ubåt 2000”. I mitten av 00-talet kom man fram till att två ubåtar i Södermanlandsklassen behövde ­bytas ut, och projektet återupptogs. Den första A26:an ska levereras 2018 och den andra 2019. FMV ska förhandla om priset för byggfasen senare nästa år, men det har sagts att de inte får kosta mer än 1,5 miljarder styck.

Sammanlagt ingår i dag fem ubåtar i svenska marinen. Tre av dessa tillhör den modernaste Gotlandsklassen.

Niklas Dahlin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt