Fordon Ny form på flaket ska spara pengar Den är hälften så tungt som ett vanligt flak, har en ny rundad form och hänger fritt ovanpå ramen. De första testerna av SSABs nya dumperflak visar att det både kan spara bränsle och minska slitaget. Jonas Hållén Publicerad 31 mar 2009 kl 09.39 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta Annons Traditionella flak har många tvära vinklar och stödbalkar, vilket i sin tur innebär långa svetsfogar.SSABs experimentflak är byggt som ett modernt lastbilsflak: frihängande, kantbockat till en halvrund form, med få delar och svetsfogar. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ dumperflak ssab fordon Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta
Premium Laserstråle vapen mot drönare – bara det finns tillgång till el Drönare utrustade med sprängämnen har blivit ett hot. Nya system som nu är under utveckling ska kunna slå ut större drönare, missiler och flygplan.
Premium Vätgasmackarna blir utan egen vätgas – kostnaden ett av flera skäl Sätt en elektrolysör vid macken och fixa vätgasen på plats. Så lät strategin för flera aktörer. Men verkligheten satte käppar i hjulen. Ingen av 23 planerade tankstationer blir självförsörjande på vätgas.
Synen på Polestar i Kina: ”Aldrig hört talas om dem” Efter en stormig vår är det upp till bevis för Polestar. I år lanseras två modellnyheter och de ska hjälpa till att vända skutan. Men hur är synen på märket och den livsviktiga modell 4 på den kinesiska marknaden?