Huawei: ”Bilbranschen blir först med 5g”

2015-10-23 12:23 Helen Ahlbom  

NY TEKNIK I KINA. ”Det svåraste med 5g är att förstå kraven från nya kunder som bilindustrin”, säger Alex Wang, som leder Huaweis 5g-satsning, till Ny Teknik.

På Huaweis utställningshall på huvudkontoret i Shenzhen visas trender och nya produkter. Precis som Ericsson gör i sin studio i Kista utanför Stockholm.

Huawei har en 5g-prototyp på plats. Än så länge är 5g-basen bara ett skal, och Alex Wang, med ansvar för vision och strategi för Huaweis mobilsystem, blir nästan generad när jag frågar när den också får ett innehåll.

Han räknar med att de första kommersiella 5g-näten kommer år 2020. Alltså inte 2017, då den amerikanska mobiloperatören Verizon nyligen sagt sig vilja ha ett 5g-nät på plats.

Att det dröjer till 2020 innan det finns ett riktigt kommersiellt 5g-nät på plats delas av många av hans konkurrenter, däribland Ericsson. Men eftersom tonläget i mobilbranschen vad gäller 5g skruvats upp på senaste tiden är den låga profilen något överraskande. I synnerhet som han direkt därefter konstaterar följande:

– Så vi lanserade nyligen 4,5 g med massiva mimo-antenner för att förbättra spektrumanvändningen så länge. Operatörerna har betalt många, många miljarder för 4g, så de vill förstås kunna utnyttja de näten länge.

Med massiva mimo-antenner menas ett stort antal antenner per basstation. Huaweis utvecklare i Göteborg har varit aktiva i den utvecklingen.

Tillsammans med Ericsson blev Huawei först i världen med att leverera ett 4g-system. Att de fick dela på Telia Soneras kontrakt är ingen slump. Det visar hur viktigt leverantörerna brukar anse det vara att kunna marknadsföra sig som etta och ”tekniskt ledande”.

Är det viktigt också att bli först med 5g?

– Nej, det är det inte. Vårt fokus är helt och hållet på våra kunders krav. Det är viktigast, säger Alex Wang.

Och om era kunder vill vara först?

– Vi uttalar oss inte om våra kunders planer.

Därefter upprepar Alex Wang vad bolaget sagt flera gånger det senaste året: Att Huawei bestämt sig för att satsa 600 miljoner dollar på forskning på 5g under perioden 2013 till 2018.

Han berättar också att bolaget har ungefär 500 forskare som jobbar med 5g på tio platser i världen, varav Kista norr om Stockholm är ett. De övriga utanför Kina är USA, Kanada, Ryssland, Tyskland och Frankrike.

Vad anser du vara den största utmaningen med 5g?

– Att förstå kraven från våra kommande 5g-kunder. För det kommer i allt högre grad handla om uppkoppling av ”saker” och inte bara om människor.

– Så vi måste lära oss mer om kraven från andra industrier än bara våra vanliga mobiloperatörskunder.

Så vilken industri räknar du med blir först med 5g?

–Troligen bilindustrin, som skulle ha stor nytta av den. Vår 5g-forskning i München samarbetar med flera biltillverkare, bland annat Audi.

I Huaweis nya rapport ”Goobal Connectivity Index 2015” redovisar bolaget att man numera förutspår att det finns 35 miljarder uppkopplade prylar 2020, och hela 100 miljarder uppkopplingar fem år senare, 2025.

Ericsson har sedan flera år räknat med 50 miljarder uppkopplingar 2020.

Av de 100 miljarder Huawei räknar med 2025 väntas 45 miljarder användas av konsumenterna, och resten av företag och myndigheter, enligt Huawei.

Transportindustrin, som Alex tror blir först med 5g, kommer att ha kopplat upp 5 miljarder prylar 2025, enligt rapporten. Medan lösningar för så kallad smart tillverkning, smarta städer och smart kraftförsörjning väntas nytta 50 miljarder uppkopplingar.

Vilken ser du som er tuffaste 5g-konkurrent?

– Ericsson, säger han, och svaret kommer blixtsnabbt, utan minsta tvekan.

Låt oss säga att en kund väljer mellan Ericssons och Huaweis 5g-lösning. Vilka argument skulle du använda för att övertyga kunden att satsa på er lösning?

– Det beror på vilken kund det är. För vissa kunder är det viktigast att ha den absolut senaste och mest avancerade tekniken. För andra är kostnadseffektivitet viktigaste, eller säkerhet. Så det är svårt att ge ett generellt svar, säger Alex Wang.

Huawei har sålt mobilnät till 45 av världens 50 största mobiloperatörer. Men ingen mobiloperatör i USA har ännu köpt ett mobilsystem från Huawei. Amerikanska staten har länge uppgett sig vara allvarligt orolig för säkerheten i Huaweis nät.

Om du delar upp kunderna som du föreslår. Vad skulle du då säga tala för Huawei?

– Det är svårt. Vi vet ännu inte hur 5g-standarden kommer att se ut och vilka krav kunderna kommer att ha. Men jag kan ju säga så mycket som att Huawei spenderar mycket på forskning och utveckling, FoU, konstaterar Alex Wang.

Förra året satsade Huawei 40,8 miljarder yuan på FoU, vilket motsvarar 45 miljarder kronor. Ericsson satsade 36 miljarder kronor.

Skillnaden i antalet FoU-anställda mellan de två bolagen är väsentligt större, på grund av det lägre löneläget i Kina.

Huawei uppger att man hade 76 000 FoU-anställda i slutet av 2014. Ericssons siffra är 25 700, alltså ungefär en tredjedel så många.

 

Gilla Ny Teknik på Facebook

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt