Stugan lockar kodare från hela världen

2017-08-14 06:00 Kalle Wiklund  

Mitt i dalaskogen har 26 kodare från hela världen slitit hund i sju veckor med att förverkliga sina drömmars spel. Välkommen till inkubatorn Stugan.

Sommarsolen står högt över Bjursås Ski Center. Sjön Bjursen glittrar och den lilla badstranden är full av stojande barnfamiljer. En grupp våghalsiga hurtbullar har gett sig ut på en svettig springtur i de långa backarna som leder upp mot skidanläggningen.

Stället är som klippt och skuret för att hamna på ett somrigt dalavykort.

Vad har lockat grundarna av Bosniens största spelstudio, en lärarassistent från New York University och 23 andra utvecklare till samma ställe som en massa campare?

Svaret: Spelinkubatorn Stugan.

I sju veckor har 15 team suttit på värdshuset Bäverhyddans övervåning och arbetat stenhårt.

– Går man till värdshuset vid klockan ett på natten är det alltid några som sitter där och jobbar, säger Jana Palm, projektledare för Stugan, och kisar mot solen.

Hon är en av Stugans tre grundare – de andra två är spelveteranerna Tommy Palm (Resolution Games) och Oskar Burman (Fast Travel Games).  Projektet är deras sätt att hjälpa yngre förmågor till en bra start på karriären.

Flera toppchefer från spelföretag som Dice, Avalanche och Paradox är också med och sponsrar.

När Ny Teknik kommer på besök är speljuristen Alex Tutty på plats. Han jobbar på Sheridans, Londonfirman som representerade Minecraft-skaparna Mojang vid övergången till Microsoft, och är en av flera Stugan-mentorer under sommaren. Förra veckans gäst i Bjursås var Mikko Kodisoja, en av grundarna till den finländska succéspelstudion Supercell.

– Vi har ingen budget för att betala mentorerna och de kommer hit på sin fritid. Mentorerna som varit här säger att det är inspirerande att träffa deltagarna. Att det har gett dem ett nytt driv. Stugan har börjat bli ett namn i spelvärlden, säger Jana Palm.

Läs mer: Dalaskogarna lockar kodare från 53 länder

Det som har gjort Stugan känt finns runt omkring oss: tät gran- och björkskog. Redan från början var det bestämt att projektet skulle arrangeras minst två timmar utanför Stockholm, mitt i naturen. Jana Palm uppvaktade kommuner över hela landet – och Falun nappade.

– Här finns ett lugn som inte går att jämföra. Det ger en möjlighet att fokusera på ett helt annat sätt än på andra platser, säger hon.

En av de som har rest långt för att komma till Dalarna är Karin Popp. Till vardags arbetar hon som frilansande utvecklare och lärarassistent på New York University. Nu sitter hon och gnuggar tröttheten ur ögonen på värdshuset Bäverhyddans övervåning.

– Den är något zenbuddistiskt i att vara en skog. Vissa saker med Stugan hade förmodligen varit det samma även i Stockholm, men jag har kunnat hämta en helt annan motivation och inspiration genom att vara här.

Projektet som hon jobbar på heter Ten Mississippi. Spelet innehåller ingen text – i stället används stillbilder och musik för att berätta historien om en persons vardag i tre olika liv.

– Det är mer som ett konstverk än ett traditionellt spel. En del av bilderna som är med i spelet är faktiskt tagna här, i Bjursås.

Två av de som har arbetat dag som natt i Bäverhyddan är programmeraren Amar Zubčević och speldesignern Ivan Ramadan, som annars driver spelstudion AI Interactive i Sarajevo.

– Stugan lät för bra för att vara sant. Och upplägget med en stuga i skogen kändes som taget ur en skräckfilm. Men våra förväntningar har överträffats på många sätt, säger Amar Zubčević.

Duon har slagit sig ner med sina datorer i ett skrymsle på övervåning. Där – med utsikt ner mot sjön - har de suttit i timme efter timme och slitit på mobilpusselspelet ”The Enchanted World”.

När de ser tillbaka på sju veckors arbete i Stugan, vad är det viktigaste som de tar med sig hem? Beskedet kommer snabbt: Kontakten med de andra deltagarna.

– I Bosnien finns det inget stort spelcommunity – vi är i praktiken det största spelföretaget som finns i Bosnien. Det här är första gången som vi träffar andra utvecklare och jobbar på samma plats som dem. Jag är övertygad om att vi kommer att hålla kontakten med de övriga deltagarna – och kanske även samarbeta med några av dem i framtiden, säger Ivan Ramadan.

"Hade inte blivit samma spel utan Stugan"

Ett av Stugan-projekten som sticker ut ordentligt är Pack n’ fold, skapad av Mario Carballo Zama från Mexico City. Spelet handlar kort och gott om att, tja, packa sina kläder på bästa sätt.

När Mario Carballo Zama kom till Dalarna var Pack n’ fold inte mer än en konceptskiss. Det är fortfarande en bit kvar tills spelet - som styrs med olika handgester - är färdigt. Vistelsen i Bjursås varit helt avgörande för vad spelet kommer att bli i slutänden, berättar Mario.

- En av idéerna som jag har fått här är att göra det till mer av ett rytmspel – att man behöver packa sina kläder i rätt rytm. Jag har fått väldigt bra feedback från resten av deltagarna. Det hade förmodligen blivit ett helt annat spel om jag inte hade varit här.

Fakta: Stugan

Namnet på spelinkubatorn anspelar på Stugan, ett svenskt textäventyr som skapades 1978.

"Stugan" lanserades 1986, och räknas som Sveriges första kommersiella datorspel.

Kalle Wiklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

vill du synas här? annonsera

Debatt

SPONSRAT INNEHÅLL

ANNONS