Startup

Kamp mot vägglöss het affärsidé

Vägglusen, objuden gäst i många hem. Foto: IBL

Från att ha varit nästan försvunna i Sverige har de objudna gästerna gjort comeback. Svenska startupen Nattaro Labs har som affärsidé att bekämpa vägglöss.

Publicerad

Förra året tog sig Lundaföretaget Nattaro Labs in på 33-listan. Deras produkt, en patenterad tejpremsa som gjorde att vägglöss som kröp över den fick ämnet kiselgur på sig och därefter torkade ut och dog, drog juryns uppmärksamhet till sig. Ett år senare fortsätter de objudna gästerna att hänga med in i våra hem.

– Vi har ökat vår försäljning med 160 procent, och omsättningen gick upp från totalt 1,5 till 3, 5 miljoner. Det är visserligen från låga nivåer, vi är fortfarande i uppstartsskede, säger Carl-Johan Gustafson, vd på Nattaro, till Ny Teknik.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här