”Uppe på Slussenbron blir storleken verklig”

2020-03-27 17:40  

Den blev drygt en månad försenad, men nu ligger den på rätt plats, Slussens nya guldbro. Ny Tekniks Linda Nohrstedt klev upp på jättepjäsen.

Vid det södra landfästet pågår febril aktivitet. Det är trångt och marken är ojämn, man måste se upp var man sätter fötterna.

Vi kliver in genom ”slitsen”, den nedfart för två körfält som så småningom ska leda till Stadsgårdsleden. I dag ser det mest ut som ett gigantiskt hål i konstruktionen.

Mellan landfästet och stålkonstruktionen finns en glipa på några decimeter. Den vittnar om att det återstår en hel del arbete.

Två enorma domkrafter har monterats vid sidan av öppningen. Nu är domkrafterna helt sysslolösa, de har redan gjort sitt arbete med att skjuta jättekonstruktionen vid den finjustering som krävdes för att få bron i rätt läge, exakt ovanför brostöden.

Vågkänslig transport – ledde till försening

Väl uppe på stålbron blir dess storlek plötsligt verklig och konkret. Med 140 meter på längden och 45 meter på bredden är den oöverblickbar när man står på den högsta punkten. Det går knappt att föreställa sig att den faktiskt har fraktats i ett stycke ombord på ett fartyg.

Den här dagen pågår tvättarbete. Två medarbetare från B&B Högtrycksteknik spolar bort saltstänk inför blästringsarbeten som ska göras framöver.

Slussenbron, som kallas ”guldbron” på grund av sin guldaktiga nyans, har tillverkats i Kina och fraktades ombord på fartyget Zhen Hua 33. Fartyget är ett så kallat halvsänkbart skepp, vilket innebar att det sänktes en bit ned i vattnet när bron togs ombord respektive lossades.

Ombord på fartyget låg bron på pontoner, som stack ut på sidorna. Ekipaget var därför vågkänsligt. Höga vågor vid Biscayabukten ledde till att fartyget fick vänta i Medelhavet på bättre väder.

Ska ändå lyftas upp igen

Här i Stockholm sköts bron på rätt plats i två steg, med hjälp av bogserbåtar och vinschar. Nu ligger bron fortfarande ovanpå pontonerna, men successivt sänks konstruktionen genom att pontonerna sakta fylls med vatten så att bron läggs ovanpå brostöden.

Hittills har den norra änden sänkts med 1,5 meter och den södra änden med 1 meter. Cirka 40 cm återstår i den norra änden när Ny Teknik går runt på konstruktionen.

På undersidan syns tydligt att det är en bit kvar mellan bro och brostöd på den norra sidan. I den södra änden ligger bron dikt an.

Men när den sista sänkningen är gjord i den norra änden måste konstruktionen ändå lyftas upp igen för att de sista lagren ska monteras. Men då handlar det bara om några centimeter vid ett av brostöden. Det ska göras med domkrafter som klarar 100 ton vardera.

– Dessa lager kunde inte monteras innan eftersom toleranserna är så små, säger Markus Glaas, Skanskas tekniska chef på broprojektet.

Guldbron ska öppnas för trafik i höst

Därefter ska pontonerna fyllas med ännu mer vatten så att de sjunker djupare ner och kan bogseras bort från byggområdet.

Stålbron har än så länge en matt och ganska svag guldnyans. Den slutliga målningen ska ge den en mer skimrande färg. Planen är att det ska genomföras senare under våren, när det är varmare ute.

På väg ut från byggarbetsplatsen får vi tränga oss igenom en skog av stolpar som ingår i en enorm byggställning. Det är tydligt att mycket arbete återstår innan Slussenprojektet ska vara klart 2025.

Den stora guldbron ska öppnas för trafik i höst. Men även där återstår mycket arbete. Den ska förses med räcken, vägbeläggning och bullerabsorberande material. Därefter ska den tillfälliga bron, som i dag leder trafiken mellan Gamla stan och Södermalm, rivas.

”De flesta som växer upp nu kommer att gå över den här bron”

Slussenprojektet har många kritiker och planerna har överklagats i flera instanser. Även guldbron har fått kritik för att den är överdimensionerad.

Oavsett vad man tycker om bron är den på plats nu och planen är att den ska ligga kvar i minst 120 år. Brokonstruktören Tomas Bergström på Ramboll sa i en tidigare intervju att han tror att Slussenbron kommer att betyda mycket under lång tid:

– De flesta som växer upp nu i Sverige kommer att gå över den här bron under sin livstid.

Slussenprojektet

Trafikplatsen vid Slussen byggs om framför allt på grund av att den har drabbats av kraftiga sättningar. Grundläggningen misslyckades redan när anläggningen byggdes på 1930-talet.

I ombyggnadsprojektet ingår en ny bussterminal samt bättre möjligheter att reglera vattennivån i Mälaren genom att släppa ut vatten till Saltsjön.

Totalkostnaden beräknas landa på 12,1 miljarder kronor.

2025 ska byggprojektet vara klart.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt