Spelutvecklare om nya konsolerna: ”Hårdvaran ingen flaskhals längre”

2020-12-11 14:49  

Det har gått en månad sedan Xbox Series X och Playstation 5 började skeppas, men det kommer att dröja några år innan vi ser den fulla effekten av de nya konsolerna. Det menar Mattias Engström som är game director hos den danska spelstudion IO Interactive.

– Nästan alla spel som kommer till Playstation 5 under lanseringsperioden kommer också till den föregående generationen. Då måste man anpassa dem till den minsta gemensamma nämnaren: den gamla konsolen. De spelen vi ser nu kommer därför inte att till fullo utnyttja de nya konsolerna, säger Mattias Engström.

För spelutvecklarna handlar beslutet att utveckla spel över generationsgränserna så klart om installationsbasen. Playstation 4 och Xbox One finns i miljontals hem världen över, medan bara ett fåtal konsumenter har lyckats lägga vantarna på PS5 eller Xbox Series X. Samma mönster känns igen från tidigare konsolsläpp.

IO Interactive själva är i slutskedet av utvecklingen av sitt nya spel Hitman 3. Det är ett exempel på den typ av överbryggnadsspel som släpps både till den förra och den nya konsolgenerationen.

– Om man vill utnyttja hårdvaran till fullo måste man utveckla spelet exklusivt för en plattform, och det kommer förmodligen att ta ett tag innan man ser de titlarna, säger Mattias Engström.

Läs mer: Test: ”8k-tv från Samsung är maffig – men knappast värd besväret”

Stor potential i kraftfulla konsoler

På sikt ser han däremot stora möjligheter när spelutvecklare kan börja lägga mer krut på att skräddarsy sina spel till de nya konsolerna. Med ett generationsskifte sker så klart alltid ett stort kliv fram i prestanda, men den här gången har både Sony och Microsoft lagt sig i framkant.

– När vi gick från PS3 och Xbox 360 till PS4 och Xbox One var processorn ganska medioker med vad som fanns på pc-sidan. Nu är det ett massivt hopp i processorkraft, den kommer inte att vara en flaskhals längre. Det går att ha många fler system igång samtidigt, bättre ai, mer avancerad fysik, säger Mattias Engström.

Samtidigt har båda konsolerna betydligt snabbare lagringsmedium. Ssd-diskar som är välintegrerade med resten av hårdvaran ger i vissa fall läshastigheter som är uppemot 100 gånger snabbare än på PS4 och Xbox One.

– Det är en enorm skillnad, i ögonblicket karaktären vänder sig om kan du ta in jättehögupplösta assets i realtid, det går att bygga ett mycket vackrare spel. Det går att hoppa mellan världar helt utan laddningstid. Det tror jag är sådant som på sikt kommer att leda till många häftiga lösningar från spelutvecklare tror jag, säger Mattias Engström.

Vad hade ni kunnat göra annorlunda om ni utvecklat Hitman 3 exklusivt för PS5 eller Xbox Series X?

– Nu har vi ett tak på runt 3 000 karaktärer i spelvärlden, varav kanske 300 har fullt fungerande ai och resten är lite trögare. Vi hade kanske kunnat öka till 30 000 karaktärer, varav 3 000 med fullt simulerad ai. Vi hade också kunnat bygga större banor, och inte varit lika bundna till att bygga banorna på ett specifikt sätt. Vi hade kunnat få in fler animationer och mer avancerad ai.

Läs mer: Snart kan du spela Xbox på tv:n – utan konsol

Molnet nästa

Efter konsolskiftet hägrar nu också speltjänster i molnet, där processorkraften är förlagd till ett datacenter istället för en konsol i vardagsrummet. Förutom Sony och Microsoft har både Google och Nvidia lanserat spelstreaming.

Hitman 3 kommer exempelvis att släppas till Nintendo Switchs streamingtjänst och på Google Stadia, vilket gör det möjligt att köra spelet direkt i mobilen.

– Det är häftigt att ta upp en mobil och se den spela Hitman 3, med en grafik som mobilen inte hade haft en chans att rendera själv. Då når vi så klart en större publik, från 100-tals miljoner till över en miljard spelare när allt som behövs är en mobil och en bra uppkoppling, säger Mattias Engström.

Simon Campanello

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt