Premium

Scania eller Volvo – vem har flest batterimodeller?

Nu har Volvo börjat sälja sina första ellastbilar. Men hur står sig företaget i jämförelse med värsta konkurrenten Scania när det gäller batterielektriska fordon?

Publicerad

I förra veckan meddelade AB Volvo att det nu börjar sälja de två första batterielektriska lastbilarna FE och FL Electric på utvalda marknader, bland annat Sverige. Leveranserna började redan i februari i år men då endast till pilotkunder. Serieproduktion ska påbörjas i mindre skala under nästa år.

Därför tar vi nu en titt på hur de båda stora svenska tillverkarnas modellprogram för batterielektriska fordon ser ut. Sammanställning visar att Volvo har skaffat sig ett tydligt övertag gentemot värsta konkurrenten Scania.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här