Scania eller Volvo – vem har flest batterimodeller?

2019-11-13 06:00  

Nu har Volvo börjat sälja sina första ellastbilar. Men hur står sig företaget i jämförelse med värsta konkurrenten Scania när det gäller batterielektriska fordon?

I förra veckan meddelade AB Volvo att det nu börjar sälja de två första batterielektriska lastbilarna FE och FL Electric på utvalda marknader, bland annat Sverige. Leveranserna började redan i februari i år men då endast till pilotkunder. Serieproduktion ska påbörjas i mindre skala under nästa år.

Därför tar vi nu en titt på hur de båda stora svenska tillverkarnas modellprogram för batterielektriska fordon ser ut. Sammanställning visar att Volvo har skaffat sig ett tydligt övertag gentemot värsta konkurrenten Scania.

Scania har elbuss på gång

Scania har faktiskt inte börjat sälja ett enda batterielektriskt fordon ännu, men lanserade nyligen Citywide BEV, en 12 meter lång stadsbuss med cirka 250 kWh batteripaket vilket ger en räckvidd på mellan 80 och 150 kilometer. Fordonet laddas ovanifrån genom en strömavtagare, ett öppet gränssnitt kallat Oppcharge som bland annat ABB ligger bakom. Den har rullat som pilot i Östersund sedan mars 2018.

Volvo har betydligt längre erfarenhet inom batterielektriska bussar. 7900 Electric började rulla på gatorna i Göteborg redan 2015 men det dröjde till 2017 innan den började säljas. Bussen finns numer i tre olika varianter, 12, 18 och 18,7 meter långa, med batteristorlekar mellan 150 och 300 kWh. Volvo använder sig också av Oppcharge för laddning. Totalt har Volvo sålt fler än 2 200 batterielektriska bussar.

När det gäller lastbilar är det ännu så länge bara Volvo som börjat sälja FE och FL, anpassade för urbana transporter. Volvo jobbar även med en batterielektrisk modell för den amerikanska marknaden, kallad VNR Electric. Den börjar rulla i ett demonstrationsprojekt under året och ska kommersialiseras nästa år. Drivlinan baseras på FE Electric.

Scania har även presenterat det helelektriska konceptfordonet NXT och Volvo den hyttlösa trailerdragaren Vera.

Bortsett från batterielektriska modeller säljer båda företagen hybrider och laddhybrider. Scania har till exempel fått uppmärksamhet för distributionslastbilisten P320 i laddhybridutförande som i kombination med digitala staket används för att köra varor nattetid i Stockholm.

Scania har också satsat stort på lastbilar för elvägar. Fordonen finns hittills i drift i Sverige och Tyskland.

Vare sig Scania eller Volvo vill ge en siffra

Att batterier är den givna lösningen för tunga transporter är knappast självklart. Bränsleceller, biobränslen och elvägar är andra möjliga tekniker för att minska koldioxidutsläppen. Men batterielektriska fordon har blivit en tydlig trend inte bara i bilbranschen utan även hos buss- och lastbilstillverkarna.

Ny Teknik har frågat respektive bolag hur många helelektriska modeller de kommer att ha i programmet om två år. Varken Volvo eller Scania vill dock ge en sådan siffra i dagsläget:

”Vi arbetar intensivt med att möta framtidens transportbehov med klimatet i åtanke. Därför läggs stort fokus på batterielektriska modeller, men också på andra alternativa drivmedel med exempelvis vätgasteknik, samtidigt som vi fortsätter att förbättra förbränningsmotorn. Någon exakt siffra på framtida modeller har jag dessvärre inte att ge dig i dag”, skriver Anna Abenius, assisterande presschef på Volvo.

Karin Hallstan, presschef på Scania svarar: ”Det hade varit trevligt att kunna bistå med det men jag får hålla på det till vi går ut mer officiellt. Vi har mycket på gång men det är svårt för kunder att ta steget att satsa när inte infrastrukturen för att ladda fordonen finns på plats”.

 

Fotnot: Vi har i denna sammanställning bara tittat på modellprogrammen för lastbilar och bussar och inte exempelvis arbetsmaskiner.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt