Premium

Så ska Trafikverket pressa priset på höghastighetsjärnvägen

Sänkta hastigheter genom vissa tätorter, färre spår för vändande tåg och spår som byggs ballasterat. Det är tre förändringar som Trafikverket planerar för att få ner prislappen på den nya höghastighetsjärnvägen.

Publicerad

Tidigare i somras kom en ny rapport som sa att det är samhällsekonomiskt lönsamt att bygga färdigt den planerade höghastighetsjärnvägen genom Sverige. Två skäl var att rapporten räknade med att fler ska resa, jämfört med tidigare bedömningar, och att en höghastighetsjärnväg på landbroar gör byggandet billigare.

Då kunde inte Trafikverket kommentera rapportens innehåll – men nu har Ny Teknik intervjuat Ann-Sofie Atterbrand, tillförordnad programdirektör för Nya stambanor på Trafikverket. Hon säger att de underlag som nämns i artikeln är intressanta men inte innehåller något som är helt okänt för Trafikverket.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här