Northvolts plan för att återvinna batterier – metoden tar vara på litiumet

2019-12-13 15:30  

Nu lanserar Northvolt sitt program för återvinning av litiumjonbatterier, kallat Revolt. Lönsamheten dröjer dock ett tag till.

Batteritillverkaren Northvolt grundades 2016 och har länge betonat att återvinning av de ingående materialen kommer att bli en viktig del för att få ihop ekvationen kring resursfrågan, men att den måste bygga på ekonomiska grunder.

Återvinningen ska minska behovet av gruvbrytning, hjälpa till att säkra tillgången på material och minska battericellernas miljöpåverkan.

På fredagen presenterade företaget sitt återvinningsprogram och en hel del detaljer om hur det ska gå till. Programmet får namnet Revolt.

  • En pilotanläggning kommer att etableras vid utvecklingsavdelningen Northvolt Labs i Västerås under 2020, och tas i drift samma år. Här ska återvinningstekniken vidareutvecklas inför nästa steg:
  • En fullskalig anläggning kommer att etableras vid batterifabriken Northvolt Ett i Skellefteå 2022. Ett första "block" kommer att stå klart samma år med kapacitet att återvinna 25 000 ton battericeller per år.
  • Målet är att år 2030 använda sig av 50 procent återvunnet material i de batterier Northvolt då producerar. Tills dess behöver återvinningskapaciteten ha byggts ut ytterligare jämfört med de 25 000 ton/år som planeras i inledningsskedet.

Företaget har i samarbete med bland andra Chalmers tekniska högskola utvecklat en mer energieffektiv process för återvinning.

Processen kallas hydrometallurgisk behandling och innebär förenklat att de olika ingående materialen urlakas snarare än smälts, vilket är fallet i den konventionella pyrometallurgiska processen. En av fördelarna är att även litiumet kommer att kunna tas tillvara.

– Det är planen, även om vi inte har kunnat bevisa det i piloten ännu. Men i labbskala, absolut, säger Emma Nehrenheim, hållbarhetschef på Northvolt.

Metoden används redan i Asien

Används metoden någon annanstans i världen?

– Ja, vi vet att den används i Asien. De ser lite olika ut. Men återvinning av alla de aktuella ämnena finns och används av producenter, men med varierande kvalitet. Vi har besökt anläggningar som har liknande teknik som vi, och som gör det bra, säger hon.

Använder ni er av Chalmers metod rakt av eller har ni justerat den inför kommersialisering?

– Vi har samarbetat med Chalmers kring mycket av den, men också med andra partners. Dessutom har vi vårt eget expertteam. Det handlar inte så mycket om kommersialisering utan snarare industrialisering. Det vi har tagit fram har därför handlat mycket om renhet och vilka metoder vi kan använda. Piloten ska visa att den kan industrialiseras, som ett proof of concept, säger hon.

Lönsamheten i återvinningen kommer dock att dröja.

– Vi räknar inte med att det ska bli lönsamt på kort sikt. I det korta perspektivet kräver den samarbeten där vi tillsammans delar på kostnaden. Men på lång sikt – när marknaden har mognat, batteribehovet ökat och omställningen har skett – kommer råvarorna att utgöra en flaskhals. Då kommer återvinning att vara en förutsättning för att hålla priserna på en låg nivå. Så oavsett om det i dag är en lönsam affär eller inte kommer det att behövas i framtiden, säger hon.

Läs mer: Så lågt fotavtryck ska Northvolts batteri ge upphov till

Kan du ge en hint om när det blir lönsamt? Efter 2030?

– Ja, då kan det vara lönsamt.

Ska främst ta emot celler

Northvolt kommer huvudsakligen att producera battericeller. Därmed kommer de också främst att återvinna celler. Men företaget bygger samtidigt en fabrik för montering av hela batterisystem ("pack") i Polen och kommer därför, tillsammans med partners, att ha kapacitet att återvinna hela system.

För att nå målet om 50 procent återvunnet material till 2030: Är ert problem att få fram tillräckligt med återvunnet material eller att lyckas använda det ni återvinner med avseende på renhet och kvalitet?

– Utmaningen ur ett europeiskt perspektiv är att samla in cellerna på ett hållbart sätt och att behålla dem i Europa. Den stora risken är att vi får ett läckage av värdefulla råmaterial till andra marknader, säger Emma Nehrenheim och påpekar att de återvunna materialen i den framtagna processen går utmärkt att producera nya celler av.

EU-finansierade EIT Innoenergy finansierar Revolt med 5,8 miljoner euro, motsvarande knappt 61 miljoner kronor.

Fakta: Northvolt

Northvolt har påbörjat bygget av fabriken Northvolt 1 i Skellefteå. Fullt utbyggd 2024 kommer den att kunna producera 32 GWh årligen. Första etappen väntas bli klar 2020.

I Västerås byggs Northvolt Labs, en demolina som ska vara igång innan årsskiftet.

I samarbete med Volkswagen byggs en batterifabrik i tyska Salzigitter, med 16 GWh/år kapacitet.

I Polen byggs en fabrik för montering av batterisystem.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt