Mångmiljonböter för att skicka bilder från vägtullar till Kina

2021-05-07 11:10  

Det norska vägtullföretaget skickade miljontals bilder från Norge till Kina – något som nu ger fem miljoner kronor i böter för brott mot personuppgiftslagen.

Bilder som tas i automatiska vägtullar kräver ibland manuell granskning för att kunna avgöra vilken registreringsbeteckning som passerande fordon har. I Norge har vägtullföretaget Ferde löst detta genom att skicka bilderna till Kina, där kinesisk arbetskraft gör jobbet.

Datatilsynet i Norge ser dock rött eftersom överföringen av bilder och data mellan Kina och Norge pågick utan avtal under åren 2017-2019, något som nu ger böter på fem miljoner norska kronor.

Läs mer: Vägtull för hela Europa

Datatilsynsdirektør Bjørn Erik Thon säger till NRK att det är sällsynt att man utfärdar böter i den storleksordningen.

– Ferde får böter på fem miljoner norska kronor eftersom de har överfört personlig information i form av bilder på norska förare till Kina, utan att ha haft någon rättslig grund för det. Det här har pågått i flera år, och vi pratar om flera miljoner bilder, så i den meningen är detta allvarligt, säger Bjørn Erik Thon till NRK.

Använder fortfarande kinesisk arbetskraft för granskning

Än idag använder Ferde kinesisk arbetskraft för manuell granskning av bilder från vägtullar – något som bolaget dock överväger att sluta med.

– Vi kommer nu att göra en genomgång och se till att vi följer lagen, samt göra en lämplighetsbedömning av jobbet med utföra inspektion av dessa bilder i Kina, säger Leiv Olav Sunde, juridisk chef på Ferde, till NRK.

Läs mer: “Kina måste minska sitt teknikberoende till omvärlden”

Den norska dataskyddsmyndigheten utesluter inte att praxis för andra vägtullföretag nu också kan komma att kontrolleras, detta då NRK visat även fler norska vägtullföretag använder arbetskraft utanför Europa för sin manuella bildgranskning.

Anders Frick

Mer om: Norge Kina

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt