Lexus teknikchef: ”Vi ska lansera elbil i alla klasser”

2020-12-21 11:46  

Varför väljer Lexus att släppa elbilar som inte konkurrerar med de tyska rivalerna? ”Att ha lång räckvidd och hög snabbladdning är inte alltid möjligt.”

Toyota-koncernen har länge pratat om största nyttan med elektrifiering, att det är bättre att få ut miljontals bilar där hybridtekniken sänker utsläppen lite – än ett fåtal bilar som är helt utsläppsfria.

Och visst, om man tittar på det aggregerade resultatet är det svårt att argumentera mot detta. Samtidigt har det fått den japanska koncernen att framstå som lite efter i det här avseendet.

När Toyotas premiummärke Lexus lanserade en elbil i år så var det många som undrade varför de inte gjorde som sina tyska rivaler. För Lexus UX300e är en elbil som inte har lång räckvidd och en massa hästkrafter. Från Lexus håll är beskedet att produkten är anpassad för sin samtid, och att elbilar i dag inte är mogna för att axla huvudrollen.

– Elbilar är ett steg och en nyckelteknik mot ett mobilitets-samhälle. Men om vi tar batteriprestanda och infrastruktur i beaktande – då är elbilen inte huvudfordon utan mer som ett komplement, säger Takashi Watanabe, chefsingenjör på Lexus till Ny Teknik i samband med Toyotakoncernens Kenshiki Forum.

Inte alltid möjligt med snabbladdning

Det är i ljuset av detta som den första elbilen från Lexus fick sina specifikationer. På frågan om varför man valde standardenChademo för snabbladdning och då endast 50 kW snabbladdning, är svaret rakt och ärligt:

– Skälet var användbarhet. Att ha lång räckvidd och hög snabbladdning är inte alltid möjligt. Om vi skulle ha satt in ett större batteri hade vi behövt snabbare laddning – och då måste vi titta på infrastrukturen. För dagens situation valde vi Chademo. Sedan ska det sägas att CCS-utbyggnaden (en annan standard) har ökat snabbare i Europa än vad vi såg från början, säger Takashi Watanabe.

Läs mer: Prognos: Då bryts den uppgående trenden för laddbilarna

Lexus chefsingenjör lyfter fram att timing är en av de viktigaste men också svåraste sakerna när det kommer till modellutveckling. För elbilar är det flera saker som måste gå hand i hand för att det ska bli en bra utväxling. Att enkom satsa på en enda parameter är inte rätt väg att gå. Men med det sagt, framöver kommer Lexus – precis som andra premiumrivaler – att satsa på snabbladdning, dubbla elmaskiner och längre räckvidder

– Ja, som vi ser det är lång räckvidd och snabb laddning ett måste för att öka komforten – och det är premium. Det handlar lite om evolutionen av batteritekniken, när det händer kommer möjligheterna att öppnas upp, säger han.

Elektrifiera regioner

Utöver eldrivna versionen av UX är det tomt på laddbara fordon från Lexus. Men det är något som ska rådas bot på inom kort, enligt Takashi Watanabe.

– Huvudfokus för oss är att elektrifiera alla regioner. Så vi tittar på olika modeller och drivlinor för olika regioner. Självklart kommer vissa marknader vilja ha laddbara suvar, så det finns på ritbordet. Och vissa regioner kanske vill ha större elbilar. Så jag säger att vi tittar på infrastruktur, efterfrågan och behov på marknaden.

En sak är tydlig: Vi kommer att få se mer Lexus-elbilar. För även om UX är instegsmodellen tar satsningen inte slut där, enligt Takashi Watanabe.

– Nej, vi ser att det går att lansera elbilar i varje klass.

Läs mer: Provkörning: Lexus UX300e – ”Kortare räckvidd än hos rivalerna”

En glimt av vad som komma skall visades upp under presentationen av Direct 4, ett slags teknik för elektronisk justerbar fyrhjulsdrift. Tekniken demonstrerades i en kamouflerad elbil med dubbla elmaskiner om 150 kW, samt en laddhybridversion av något som såg ut som en ES. Även om bilarna såg minst sagt produktionsklara ut, vill Lexus chefsingenjör inte gå in närmare på modellerna.

– Fordonen du såg är något som vi kommer presentera inom kort. Vi pratar tidigt 2020-tal, men mer än så säger jag inte, sägerTakashi Watanabe.

Det här är Direct 4

Vad är Direct 4 för typ av system, och hur skiljer det sig mot det vanliga fyrhjulsdriftssystemet med e-differential? I demonstrationen visade Lexus hur de i en och samma bil kunde ha antingen enbart framhjulsdrift, balanserad fyrhjulsdrift eller bara drift på bakhjulen.

Takashi Watanabe säger att systemet gör att man kan justera vridmomentet vid varje hjul fristående. Det här kommer framöver vara ett system som ska särskilja Lexus från sina konkurrenter. Men även om det i stort sett är produktionsfärdigt, är det ännu inte helt klart hur det kommer att se ut när det väl sitter i bilarna.

– Systemet ger användaren friheten att kontrollera fordonet under olika situationer. Men om det blir så att du kommer kunna styra det genom att trycka på en knapp får vi se, säger han.

En finurlig sak med systemet är att det inte är bara utvecklats för nästa generations bilar utan kan användas även i tillverkarens vanliga hybrider.

– Vi behöver inte en specifik plattform, utan tekniskt sett kan vi sätta in det i vilket som helst. Teorin är att kunna ha ett fyrhjulsdriftssystem som kan kontrolleras elektroniskt. Så en standardhybrid med e-axel bak är kvalificerat för tekniken, säger Takashi Watanabe.

Felix Björklund

Mer om: Lexus Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt