Jättemaskinerna flyttar hem till Sverige

2020-10-27 06:00  

Det lilla företaget tar hem tillverkningen av stora maskiner. Stålmonster i storlekar upp till 130 ton, som tidigare monterades utomlands, byggs numera hemma i Norrköping. ”Det mesta blir lättare” säger vd Maria Bogren.

Monteringshallen är anonymt belägen, bakom en oskyltad godsport i ett industriområde i Norrköpings utkanter. Även invändigt är verkstaden anspråkslös, både i storlek och vad gäller utrustning och inventarier.

Men mitt i hallen växer det fram en monstermaskin med 25 meter lång arm, förarhytt som kan skjutas fram fyra meter, och larvfötter i stål där bara bandställen väger 15 ton styck.

Den heter Multidocker CH1100, och är en så kallad materialhanterare avsedd att lasta och lossa fartyg med virke, stål, massaved, bulkvaror med mera.

Detta är den första CH1100 som byggs här i Norrköping, sedan företaget beslöt ta hem sin produktion till Sverige.

– Färdigbyggd och fullbestyckad väger den 90 ton. Den ska levereras till en hamnoperatör i USA via en amerikansk Caterpillar-återförsäljare, säger Christian Mascayano, produktions- och inköpsansvarig på Multidocker.

Arbete med CH600 och CH1100 hos Multidocker. Foto: Peter Holgersson

Caterpillar är världens största tillverkare av entreprenadmaskiner, med en drygt 15-procentig marknadsandel globalt. Multidocker får använda deras återförsäljarnät, som täcker nästan hela världen.

Därtill kommer många av de ingående komponenterna från Caterpillar.

– De står för cirka 35 procent av maskinen. Resten av komponenterna är utvecklade av oss och levereras från underleverantörer i Sverige och Europa. Vi utgår från ett ganska litet och modulärt sortiment, och eftersom vi bara har fem maskintyper är det ganska enkelt att kombinera komponenter och få den slutprodukt som kunden vill ha, säger Maria Bogren.

”Små och snabba”

Genom återförsäljarnätet står sedan Caterpillar för reservdelar och support till slutkunderna.

– Vi är små och snabba, medan de står för storleken och stabiliteten, säger Maria Bogren.

Det som skulle bli Multidocker startades inte inom tillverkningsindustrin, utan i shipping-branschen. Den första materialhanteringsmaskinen utvecklades 1981 av det Norrköpingsbaserade företaget Österströms Rederi, där en man vid namn Percy Österström var ägare och vd.

– Som redare tyckte han att båtarna låg för länge i hamn. Så idén kommer från en slutanvändare, berättar Maria Bogren.

Läs mer: ”Det finns inget alternativ – vi måste använda ai”

Rederiet byggde fler maskiner under 80- och 90-talen, främst för eget bruk. Men år 2000 bröts maskinverksamheten ut i det egna bolaget Multidocker. Percy Österström är i dag huvudägare och styrelseordförande, medan Maria Bogren innehar vd-posten sedan i fjol våras.

De senaste åren har tillverkningen varit utlagd på leverantörer i andra länder, främst inom Europa. Multidocker, med bara något tiotal anställda, har inte velat ha egen produktion.

– Eftersom vi är så små har man velat dela risken med större och starkare leverantörer, samtidigt som man behållit utvecklingsarbetet i Sverige och haft servicetekniker som åkt ut och slutmonterat på sajt, säger Maria Bogren.

Men nu har företaget tänkt om. Först att flytta hem var Multidockers minsta maskintyp CH600 – och minsta är ett relativt begrepp här, eftersom maskinen ifråga väger 45 ton – som började byggas på hemmaplan i fjol, efter att tidigare ha monterats i Holland.

Dilaz Soleyman under arbete med maskinen CH1100. Foto: Peter Holgersson

I skrivande stund har man byggt fyra stycken CH600 i verkstaden i Norrköping, förutom den 90-tonsbjässe som kan beskådas vid Ny Tekniks besök. Från och med nu ska all produktion tas hem till Sverige, inklusive Multiodckers allra största maskiner som väger upp till 130 ton och kan byggas med 28 meters räckvidd.

– Allt som beställs ska byggas här. Vi räknar med att det totalt blir ett trettiotal maskiner om året, säger Maria Bogren.

Den största utmaningen med detta är kapitalbindningen.

– Det handlar ju om stora och dyra komponenter, så det gäller att ta hem rätt grejer i rätt tid. Men vi tror att vi har knäckt den nöten nu, säger Maria Bogren.

Som nytillträdd vd värvade hon Christian Mascayano, delvis just i syfte att produktions- och effektivitetsanpassa verksamheten.

– Det gäller att ha balans mellan kostnadsbesparingar och sänkta ledtider. Det krävs mycket dialog med både underleverantörerna och våra egna montörer: vilka delar behöver vi få in, och när behöver vi ha dem? När vi har allting hemma i den takt vi vill, så kan vi trolla ut en färdig maskin på två eller tre veckor beroende på maskintyp, säger Christian Mascayano.

Man har också kraftigt reducerat antalet underleverantörer.

– Ju fler leverantörer vi har, desto större risk att något strular ute hos någon av dem. Vi vill vara beroende av så få som möjligt, säger Christian Mascayano.

Fördelarna med svensk tillverkning

Maria Bogren pekar på flera fördelar med att producera hemma i Sverige.

– Samarbetet mellan produktion, inköp och konstruktion, det är ovärderligt. Vi ser själva vad som funkar och vad som behöver förbättras, vi hittar fördelarna i både tillverkningen och produktutvecklingen. Det mesta blir lättare när vi har hela sortimentet på samma plats, säger hon.

Läs mer: Här flyttar robotarna ut på byggarbetsplatsen

I dag har man två fastanställda montörer och en praktikant ute i verkstaden, och tre konstruktörer som jobbar heltid med produktutvecklingen. Den totala personalstyrkan uppgår till elva personer.

– Det är ju dessutom roligt att få vara med från ax till limpa. Att sitta med hos kunden och diskutera vad de vill ha, köpa in komponenter, producera och leverera, säger Maria Bogren.

Vd Maria Bogren. Foto: Peter Holgersson

Produktsortimentet består av maskiner i fem storleksklasser. De byggs i olika konfigurationer: med larvfötter, på räls eller med gummihjul, och monteras även stationärt på kajer, terminaler och fartyg. De kan fås med el- eller dieselmotor, och med flera olika hyttkonfigurationer, arbetshöjder och armlängder utifrån slutanvändarens behov.

Minstingen CH 600 är företagets senast lanserade maskin, delvis tänkt att bredda Multidockers kundbas. Med 18 meters räckvidd och monterad på hjul eller larvfötter ska den bland annat passa företag som sysslar med skrothantering och återvinning, vilket är en ny målgrupp.

– Men då utrustar vi den med skottsäkert glas i hyttfönstren, för i sådan verksamhet flyger det omkring grejer, säger Christian Mascayano med ett leende.

Härnäst i produktutvecklingen ska man ta in Caterpillars senaste innovationer i maskinerna.

– Med deras teknik får föraren mycket mer hjälp av systemet än tidigare, och maskinens effektivitet blir mindre beroende av förarens förmåga, säger Christian Mascayano.

Detta gör också att operationssäkerheten ökar: inbyggt finns funktioner där maskinen varnar om något händer, om den är på väg att tilta eller sträcka ut bommen till max, och så vidare.

– Det handlar helt enkelt om att göra maskinen så snabb och säker som möjligt, med minskat operatörsberoende, säger Christian Mascayano.

Även inom Multidockers eget innovationsarbete inriktar man sig på digitalisering.

– Tillsammans med en av våra nordiska leverantörer tittar vi på nästa steg i vår teknologi, att fjärrstyra maskiner med portabel led-skärm. Just nu handlar det om att hitta rätt hårdvara, som kan synkronisera med vårt PLC-system (styrsystem inom industrin, reds. anm). Om allt går som vi hoppas kommer vi att lansera detta till nästa höst, säger Christian Mascayano.

Christian Mascayano vid maskinen CH1100. Foto: Peter Holgersson

På produktionssidan finns möjlighet att växa i arbetssätt och processer, som Maria Bogren uttrycker det.

– Vi har stor orderstock och marknaden finns där. Det vi behöver göra är att skaffa de finansiella musklerna att leverera i den takt maskinerna efterfrågas. En del finansiering har skjutits på framtiden på grund av coronan, men vi räknar med att få det på plats förr eller senare. Det är en väldigt spännande tid att jobba på MultiDocker, säger hon.

Multidocker har sitt säte i Norrköping

Namn: Multidocker Cargo Handling AB

Gör: Utvecklar, tillverkar och säljer maskiner och logistiklösningar för materialhantering i hamnar, på terminaler, massabruk, sågverk, återvinningscentraler med mera. Exporterar till ett tiotal länder i samtliga världsdelar.

Grundare: Percy Österström.

Ort: Norrköping. Dotterbolag i Brasilien, Nederländerna och USA.

Startår: 2000.

Anställda: 11 personer.

Omsättning: 69 miljoner kronor (2019).

Ägare: Huvudägare Percy Österström, noterat på NGM-börsen.

Tommy Harnesk

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt