Första intrycket: Tesla Model Y – ”Bulligare än Model X”

2021-08-25 11:17  

Snart drar de första leveranserna av Tesla Model Y igång. Kombinationen av Model 3-prestanda och högre praktikalitet gör att den är efterlängtad. Ny Tekniks Felix Björklund fick möjlighet att klämma på nykomlingen.

Teslas Model 3 har onekligen tagit för sig och tittar vi på försäljningen i år är det den näst mest sålda elbilen i Sverige. Faktum är att tittar vi i statistiken kring vilka bilar som säljer bäst totalt – ligger elbilen på en 16:e plats, hack i häl på BMW 3-serie.

Men även om den amerikanska tillverkaren är hyllad när det kommer till eldrift och uppkoppling är karossformen på Model 3 inte den som vi här i Sverige mest traktar efter. Och här kommer den mer crossoveraktiga Model Y som lösning.

Nu har modellen äntligen angjort Svea Rike och inför att kundleveranserna drar igång inom kort var Ny Teknik på plats.

Vad kan man då förvänta sig av Model Y?

Storleksmässigt är bilen mycket större än Model 3. Bilderna kanske antyder att de båda syskonmodellerna är ganska snarlika, men ståendes bredvid är skillnaden markant. Visst, grunden är densamma och många komponenter delas – men resultatet är helt olika.

Till att börja med är bilen bra mycket högre. 18 centimeter högre än Model 3 för att vara exakt – och det ger en annan siluett. Faktiskt tycker jag att Y:n ser ännu bulligare ut än Model X.

Läs mer: Provkörning Polestar 2 Standard range single motor

Av höjden ökar bland annat markfrigången en del, till 16,7 centimeter jämfört med 14 centimeter.

Tillväxten innebär att insteget i bilen är crossoveraktigt. Till skillnad från Teslas sedaner, där man sjunker ner i sätet, är det här mer rakt in. Och väl på plats sitter man en bra bit högre, även om det är samma stolar som i 3:an.

Bakom ratten är annars det mesta sig likt. Det är samma skärmar och komponenter – och tekniken bakom är även den densamma.

Insidan av en Tesla Model Y. Foto: Felix Björklund

En sak som det kan sägas vara lite si sådär med när det kommer till vanliga Model 3 är baksäteskomforten. Dels i form av att det inte är så bekväma säten med dåligt lårstöd. Det är även ganska trångt och därtill är ljudkomforten rent utsagt undermålig.

När det kommer till de första två punkterna är Model Y en klar förbättring. Det finns väldigt mycket mer utrymme att rumstera på och att framsätena sitter högre upp innebär att man får plats för 47:orna – eller kan sträcka ut rejält. Sätesryggen bak går även att justera i tre positioner – så att man kan alternera mellan passagerarbekvämlighet och bagageutrymme. När det kommer till ljudisolering får vi återkomma till det efter att vi testat bilen ordentligt.

Det stora förvandlingsnumret Tesla gjort är dock bakluckan. Istället för den sedan-glugg som Model 3 dras med får man här äntligen ett praktiskt halvkombi-gap. En förändring som säkerligen fått en och annan praktiskt lagt köpare att vänta med beställningen.

Med Y så får man ett veritabelt gap att slänga i prylar i – och det är stort och plant.

Ingen dragkrok

På praktikalitetskontot kan även skrivas att Model Y kommer med tredelat baksäte. Det innebär att för de som inte har takräcke/takbox så kan man förhållandevis enkelt kasta in skidor eller andra längre pryttlar utan att fälla halva sätet. Fällningen går även att administrera bakifrån – vilket är gött.

Extra stuvutrymmen finns det gott om. Och jämfört med Model 3 har utrymmena under lastgolvet blivit större – och det har även frunken fram blivit.

Jämfört med Model 3 så har utrymmena under lastgolvet blivit större – och det har även frunken fram blivit. Foto: Felix Björklund

För de som vill ha dragkrok är det tyvärr inget man får från fabrik. Men för 14 000 kr eftermonterar Tesla det gärna efter att bilen kommit. När den väl är på plats får bilen dra 1 600 kg.

Och vad kostar då ett stycke Model Y? Ännu så länge är det enbart med dubbla elmotorer och fyrhjulsdrift man kan köpa bilen. Det innebär att priset börjar på 729 089 kronor.

Tesla Model Y. Foto: Felix Björklund

När kan man då få sig en bil? Enligt Tesla är inte alla som kom med den här leveransen tingade än – vilket innebär att det finns bilar klara att levereras i September. Missar man det tåget är det till att vänta till dess att nästa batch angör.

Läs mer: Provkörning: Audi Q3 45 TFSIe – ”Utsläppsfri pendling lär attrahera många”

Fakta Tesla Model Y

Pris: från 729 080 kr (Long Range). 779 080 kr (Performance), kommer i början av 2022.

Drivlina: två elmotorer, en fram, en bak

Acceleration 0-100 km/h: 5 sekunder (LR). 3,7 sekunder (P)

Topphastighet: 217 km/h (LR), 241 km/h (P)

Räckvidd: 507 km (LR), 480 km (P)

Batterikapacitet: 75 kWh

Bagageutrymme: 1 868 liter med nedfällt baksäte

Max dragvikt: 1 600 kg

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt