Då slopar biltillverkarna förbränningsmotorn helt

2021-05-04 07:45  

Tekniksprång, paradigmskifte och industrirevolution. Elektrifieringen innebär att bilbranschen snabbt måste ställa om. Men hur snabbt?

Elbilarna kommer att ta över, det visar en prognos från investmentbanken UBS. Globalt sett kommer laddbara elektrifierade bilar stå för 20 procent av försäljningen 2025. Fem år senare väntas den siffran stiga till 50 procent, men då handlar det framförallt om elbilar, medan endast fem procent är laddhybrider. År 2040 räknar UBS med att försäljningen av fossildrivna bilar helt kommer att upphöra.

Läs mer: Kraftig ökning för nyregistrerade elbilar efter höjd bonus

Det måste dock sägas att det här är en prognos bland många. Erkända IEA var mer modesta i sin årliga rapport och trodde att om alla fordonstillverkare håller sig till sina uttalade mål så kommer den globala elektrifierade försäljningen uppgå till 30 procent 2030.

Det är förvisso bättre än vad Bloomberg New Energy Finance tror som förutspår 28 procent 2030 och endast 58 procent 2040.

Läs mer: Då får bildelningstjänsterna över en miljon fordon

Men vad säger då biltillverkarna – här nedan har vi samlat de större globala bilkoncernerna och deras märken.

BMW Group

(BMW, Mini, Rolls-Royce)

Ambitionerna finns, men något man hela tiden varit tydlig med från BMW-håll är att de är en global spelare – och som sådan vill bolaget inte tvinga in elektrifierat där det inte är önskat. ”Power of Choice” kallar man det för, och även om de säger att de ska ha 25 elbilsalternativ till 2023 – har de inte satt något datum då de ska ha slutat med förbränningsmotorn.

Märket Mini kommer dock vara helt elektriskt ”i början av 2030-talet”. 

Elbilar i dag: BMW IX3, BMW I3, BMW IX, Mini Cooper SE.

Ford – 2030 (i Europa)

(Ford, Lincoln, Troller)

Ford är också tydliga med att förhållandena globalt sett är olika. Trots att det är länge sedan de lanserade strategin ”One Ford” – så har utbudet skiljt sig stort på de olika marknaderna, men i Europa har Ford lovat att de enbart ska sälja elbilar 2030. Detta bland annat genom nya elektriska Mustang – samt att bolaget kommer bygga elbilar på Volkswagens MEB-plattform.

Elbilar i dag: Ford Mustang Mach-E.

GM – koldioxidneutrala 2040

(Chevrolet, GMC, Cadillac, Wuling)

Sedan försäljningen av Opel/Vauxhall är den amerikanska jätten inte längre särskilt närvarande i Europa, men kan mycket väl göra en elektrisk comeback.

Läs mer: Åtta spännande elsuvar som kommer 2021

Koncernen har sagt att man 2030 kommer erbjuda 30 helt elektriska modeller globalt samt att de ska vara koldioxidneutrala i hela verksamheten och produktionen 2040. Utöver det kommer de även att licensera ut sin Ultium-plattform för andra att bygga elbilar på.

Elbilar i dag: Chevrolet Bolt, GMC Hummer EV.

Honda – 2040

Förra året kom Hondas första elbil ut på marknaden och även om planen är att bygga ut den helelektrifierade paletten, så dröjer det ett bra tag innan förbränningsmotorn är ute ur bilden. Men till skillnad från många andra tillverkare har Honda gått ut och officiellt proklamerat ett datum när man slutar med fossila drivkällor, nämligen 2040.

Elbilar i dag: Honda E.

Hyundai Motor 

(Genesis, Hyundai, Kia)

Satsningen på elektrifieringen är stor i den koreanska koncernen och fram till 2025 så ska många nya elbilar lanseras. Samma år räknar de med att sälja över 500 000 elbilar. Utöver batterielektriska alternativ så satsar Hyundai stort på bränsleceller.

Dock har det inte kommit några uttalanden om när förbränningsmotorn helt fasas ut.

Elbilar i dag: Hyundai Kona Electric, Hyundai Ioniq Electric, Hyundai Ioniq 5, Kia E-Niro, Kia E-Soul, Kia EV6.

Jaguar Land Rover – 2025/2036

(Jaguar, Land Rover)

Ett av de mest aggressivt satta elektrifieringsmålen från en traditionell biltillverkare står Jaguar för. Inom fyra år ska bolaget helt ha vänt produktionen. I dagsläget finns en modell, I-Pace, som är helt eldriven. Men det är en bil som byggs på en extern plattform, av kontraktstillverkaren Magna. Vad som komma skall återstår att se. I dagsläget har bolaget fem olika modeller – och det är oklart hur många av dessa som lever kvar efter övergången.

Det här påverkar dock inte Land Rover som kommer fortsätta leverera fossildrift ett tag till. Först 2036 ska de ha övergett förbränningstekniken. 

Elbilar i dag: Jaguar I-Pace.

Mazda – Inget datum

Inom Mazda, precis som bland övriga japanska tillverkare, har elektrifiering setts som dyr nischteknik. Därför har det tagit tid innan den första elbilen kom – och denna är mer tänkt som en andrabil än som ersättare till familjefordonet.

Mazda samarbetar med Toyota i utvecklingen kring elbilar, men har i sin strategi för 2030 angett att de tror att endast fem procent av försäljningen kommer att vara elbilar då. Ingen utfästelse om när de helt kommer sluta med fossildrift har gjorts.

Elbilar i dag: MX30.

Mercedes – 2039

I år är det ett viktigt år för Mercedes: Detta då man tar de första riktigt viktiga stegen mot ”Ambition 2039” – strategin mot att bli helt koldioxidneutrala. I år släpper bolaget flertalet elbilar och de kommande åren ska ”mer än tio” nya elbilar lanseras.

Elbilar i dag: EQA, EQB, EQC, EQS, EQV.

Mitsubishi – Inget datum

Japanska Mitsubishi har inte haft det lätt på sistone. Ekonomiska problem och ett lätt föråldrat modellutbud har gjort det svårt för tillverkaren på många marknader och bolaget har beslutat att dra sig ur en hel del. I Sverige kommer Mitsubishi att fortsätta sälja laddhybridversionen av Outlander ett tag – övriga modeller kommer att försvinna med tiden.

Elbilar i dag: Ingen.

Nissan – Inget datum

Fram till 2023 så ska Nissan lansera åtta nya elbilar, varav crossovern Ariya är den första. Från och med 2024 räknar tillverkaren att sälja en miljon elbilar om året och vid samma tidpunkt beräknas hälften av den europeiska försäljningen vara elbilar. Men med det sagt – Nissan kommer fortsatt att ha förbränningsmotorer som alternativ och inget slutdatum har kommunicerats.

Elbilar i dag: Nissan Leaf, Nissan E-NV200/Evalia, Nissan Aryia.

Groupe Renault – koldioxidneutrala 2050

(Alpine, Dacia, Lada, Renault)

Det går inte att säga annat än att Renault var tidiga in i elektrifieringen, men i dagsläget har de hamnat lite i skymundan och fortfarande är elbilar bara en liten del av utbudet. På sikt ska antalet elbilar utökas och till 2025 ska gruppen ha tio olika alternativ varav sju är från huvudmärket Renault. 

”Sista förbrukningsdag” är inte satt för bensin/dieselmotorerna men koldioxidneutrala ska gruppen vara 2050.

Elbilar i dag: Renault Zoe, Renault Twizy, Renault Kangoo Z.E., Renault Master Z.E., Dacia Spring.

Stellantis – Inget datum

(Alfa Romeo, Fiat, Jeep, Abarth, Maserati, Peugeot, Citroën, DS, Vauxhall, Chrysler, Ram, Dodge, Lancia, Opel)

Den 8 juli ska Stellantis, den största bilkoncernen i Europa, avslöja mer om sin elektriferingsstrategi. Det är ännu okänt hur det kommer påverka respektive märke framöver, samt om vissa märken ens har någon framtid. Sedan tidigare har gruppen sagt att 98 procent av alla modeller de säljer 2025 kommer att erbjudas med någon form av elektrifierad drivlina.

Elbilar i dag: Fiat 500, Peugeot e208, Peugeot e2008, Peugeot. E-Traveller, Peugeot E-Partner, Peugeot E-Expert, Citroën Ë-C4, Citroen Ë-Jumpy, Opel/Vauxhall Corsa-e, Opel/Vauxhall Mokka-e, Opel E-Vivaro, DS3 Crossback E-tense.

Suzuki – Inget datum

Lilla Suzuki har inte riktigt musklerna att hänga med i elektrifieringståget och i dagsläget har bolaget brist på elbilar. Dock har Suzuki samarbete med Toyota och resultatet är bland annat en lätt omsminkad Rav4, kallad Across, med laddhybriddrivlina. 

Elbilar i dag: Ingen.

Toyota Motor Corporation – inget datum

(Lexus, Toyota)

Den japanska jätten har länge haft tankesättet att billiga elbilar är bättre än dyra. Därför har Toyota inte, i varje fall utåt sett, pratat särskilt mycket om elbilar eller bensinmotorns död. Tills nu.

I år visade man ett elbilskoncept och sa att inom fyra år ska 15 batterielbilar ha skickats ut. Även Lexus involveras i detta och som ett mer premiumkantat märke lär de inte ligga efter. Utöver batterier satsar Toyota enormt på bränsleceller och vätgas. Koncernen har dock inte satt något datum för när bilar med bensinmotor ska sluta säljas.

Elbilar i dag: Lexus UX300e.

Volkswagen Group – runt 2040

(Audi, Bentley, Bugatti, Cupra, Lamborghini, Seat, Skoda, Volkswagen) 

Sedan Dieselgate-skandalen 2015 har VW lagt otroligt med energi på att få till en reell omvandling av koncernen. Även om försäljningen av elbilar ännu så länge är begränsad så är uppfattningen om vad de prioriterar väldigt tydlig: Det är elbilar som gäller, punkt.

Koncernen har pratat mycket om att den sista plattformen för förbränningsmotorer kommer 2026. Räknar man framåt från det, med modellgenerationer och uppdateringar, torde det innebära att runt 2040 så har tekniken nått vägs ände ur ett globalt perspektiv. I Europa lär bolaget ha övergett det tidigare än så.

Elbilar i dag: Audi E-tron/Sportback, Audi E-tron GT, Audi Q4 E-tron/Sportback, Skoda Enyaq IV, VW ID.3, VW.ID4, VW E-Up, Porsche Taycan. 

Volvo Car Group – 2030

(Volvo, Polestar)

Volvo Cars har sedan 2019 inte lanserat någon ren bensin/diesel-bil, detta i linje med sitt löfte om att bara satsa på elektrifierat. I år kommer elbil modell två från märket C40 och framöver ska det bli allt fler. En intressant sak är att utvecklingschef Henrik Green har sagt att bolaget slutar med laddhybrider – och istället ska modellpaletten bestå av elhybrider eller elbilar.

I den större Geelyfamiljen har de dock inte kommit längst i sin omställning. Bortsett från de rena elbilsmärkena så är det Lotus som ska göra batteriomvandlingen snabbast. Den gamla Bond-bilen ska ha arbetet avklarat ”innan årtiondet är slut”.

Elbilar i dag: Polester 2, Volvo XC40, Volvo C40.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt