Autonom drönare ska användas i LKAB:s underjordsgruva

2018-06-13 13:13  

Drönarutvecklarna Inkonova har fått en första order på sin fladdermuslika navigation Batonomous System. Drönaren ska arbeta autonomt i beckmörka gruvschakt utan infrastruktur.

Inkonova har tidigare utvecklat drönare som den fjärrstyrda Tilt Ranger, riktad till gruvindustrin och andra aktörer som behöver laserscanning av svårtillgängliga miljöer. Genom att vinkla motorerna och rotorerna, istället för hela flygkroppen som traditionella drönare, kan Tilt Ranger flyga i alla riktningar medan kroppen fortfarande är horisontell.

Att drönarkroppen hålls horisontell gör det enklare att montera olika typer av mätutrustning på den, samtidigt som Tilt Ranger kan förses med hjul. Därmed kan farkosten såväl rulla och klättra som flyga. Nu har Inkonova fått sin första kommersiella beställning på det egenutvecklade autonoma navigationssystemet Batonomous System, med en vanlig standarddrönare som plattform, av LKAB:s underjordsgruva i Malmberget.

– Det handlar om flygande robotik i okända miljöer utan infrastruktur: inget ljus, ingen GPS, inga installationer av något slag. Systemet fungerar på alla typer av drönare och även på bilar, gruvtruckar och liknande. Autonomin är faktiskt enklare att applicera på markfordon eftersom de bara rör sig i 2D, säger Inkonovas medgrundare Ahmed AlNomany.

Ville skapa en ”robotfladdermus”

Han vill inte berätta alltför mycket om hur Batonomous-systemet fungerar, men beskriver det översiktligt som att man velat skapa en ”

robotfladdermus”.

– Du kan jämföra det med när du går i ett mörkt rum, och tar in information via dina fötter, dina öron och så vidare. Detta har vi försökt återskapa genom en arkitektur som kombinerar hård- och mjukvara på ett sådant sätt att den ger en sorts fladdermuslik intelligens.

I arkitekturen ingår sensorer, laserscanners, flygstyrningsalgoritmer och SLAM-algoritmer (simultaneous localization and mapping), en teknik som används av autonoma fordon för att bygga en karta över okänt område, hålla reda på sin position och navigera.

– Och allt görs av datorer ombord på fordonet, säger Ahmed AlNomany.

Läs mer: Armé av drönare med 3d-skrivare ska fixa potthålen självständigt

Härnäst hoppas man på fler ordrar från LKAB, samtidigt som man arbetar på att fintrimma systemet och även samarbetar med gruvbolaget Boliden.

– Men den här tekniken är inte begränsad till gruvindustrin. Vi tittar på applikationer i kraftverksdammar, kollapsade byggnader, alla typer av mörka, farliga miljöer där man inte kan installera ljus eller annan infrastruktur, säger Ahmed AlNomany.

Inkonova

Startades 2014 av Ahmed AlNomany och Pau Mallol, och sysslade initialt med racingdrönare för hobbybruk. Sedan 2015 fokuserar man på industriella drönare för kameraövervakning och 3D-scanning av svårtillgängliga miljöer, och på kundlistan står gruvbolag och grottforskare i såväl Nord- och Sydamerika som Afrika.

Tommy Harnesk

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt