Populärteknik
Så mycket kommer USA:s månbas att kosta
Månen ska bli språngbrädan till Mars, och om fem år landar astronauterna. Nu avslöjar Nasas chef att en permanent månbas kan kräva 284 miljarder kronor ovanpå myndighetens budget – så länge inget går fel.
Donald Trump vill placera amerikaner på månen igen, och presidenten har fått Nasa att tidigarelägga den första expeditionen från 2028 till 2024. Myndighetens målsättning är att etablera en bas som ska utgöra en språngbräda för resor till Mars. Månytan är även tänkt att agera testbädd för all teknik som krävs för att överleva på den röda planeten.
– Skälet till att månen är viktig när man pratar om att resa till Mars är att de båda befinner sig på samma sida om solen var 26:e månad. Det innebär att när vi reser till Mars så måste vi vara beredda på att stanna där i två år – och vi vill inte tvingas att lära oss hur man lever och arbetar i en främmande värld för första gången på Mars, eftersom riskerna är allt för stora, säger Nasas chef Jim Bridenstine till CNN.
I intervjun avslöjar han vad myndigheten tror att kostnaden blir för att etablera en hållbar närvaro på månen. Enligt Bridenstine kommer den beräknade prislappen ligga mellan 20 och 30 miljarder dollar, vilket motsvarar strax under 190 till 284 miljarder kronor. Summan ligger ovanpå Nasas befintliga budget, fördelat över fem år.
Månprogrammet Artemis har ambitionen att redan nästa år få upp den obemannade sonderingskapseln Artemis 1. 2022 kommer den bemannade kapseln Artemis 2 lägga sig i omloppsbana runt månen – och två år senare ska Artemis 3 sätta astronauter på månytan. Bridenstine konstaterar dock att det är omöjligt att ge en säker kostnadsprognos, inte minst på grund av alla de saker som kan gå fel med raketer.
Tanken har varit att Boeings Space Launch System ska användas för månresorna. Nasa hade budgeterat 9,7 miljarder dollar för utvecklingen, och den första jätteraketen skulle ha lyft 2017. Men myndigheten har redan sänkt minst tolv miljarder dollar i SLS – med den första uppskjutningen framskjuten till nästa år.
Efter Boeings förseningar meddelade Nasa under våren att man nu är öppna för att använda andra raketer. I kulisserna står Elon Musks SpaceX och Jeff Bezos Blue Origin.
På sin hemsida beskriver Nasa hur en rymdekonomi kommer att byggas kring gruvdrift, turism samt forskning – och intäkterna kan komma väl till pass.