Populärteknik

Ryssloken från Trollhättan

Det borde ha blivit en lysande affär. Våren 1920 fick en herre vid namn Gunnar W Andersson en beställning på 1 000 godstågslok från Sovjetunionen. Problemet var att för att effektuera beställningen var han tvungen att först köpa Nohab i Trollhättan, sedan ytterligare ett antal mekaniska verkstäder, och dessutom ett järnverk och en järngruva.

Publicerad

Första världskriget, ryska revolutionen och det efterföljande inbördeskriget hade gått hårt åt det ryska järnvägsnätet. Av de 25 000 lok som rullade i Ryssland 1914 fanns bara 5 000 kvar 1920. När saker lugnat ner sig var det dags att åter pumpa i gång den ryska björnens blodomlopp med hjälp av nytt rullande material.

Men det revolutionära Sovjetunionen var ekonomiskt utfryst av stormakterna. För att bryta blockaden skickades den ryske handelsministern och före detta generalen Leonid Krassin ut i Europa.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här