Hippiebussen går i graven

2013-09-30 15:44  

De sista exemplaren av den klassiska folkabussen som tillverkats sedan 1950 rullar nu av monteringsbandet. Över tio miljoner exemplar blir slutnoteringen.

Folkabussen  eller Volkswagen Typ 2 modell T1 som är det officiella namnet i Sverige ska nu sluta tillverkas, 63 år efter debuten där den första modellen hade en motor på 1,1 liter med effekten 25 hästkrafter.

Produktionen av bussen upphörde i Tyskland 1979 då den inte längre uppfyllde de europeiska säkerhetskraven. Sedan 1957 har den även tillverkats i Brasilien och det är där produktionen nu upphör 31 december 2013, skriver AP. Då har 1,5 miljoner exemplar tillverkats i Brasilien av sammanlagt över tio miljoner byggda bussar.

Den billiga robusta bussen med stort lastutrymme blev bland annat populär i mindre företag där både material och upp till åtta personer kunde transporteras. På 1960-talet fick den en nytändning. Då upptäcktes den av hippisarna som ville till Indien för att söka livets mening. Som ett pärlband rullade de psykedeliskt dekorerade bussarna mellan Europa och Asien. Att just folkabussen blev valet för hippiekaravanen var ganska självklart. Dels fanns inte så mycket att välja på i den prisklassen, dels passade den utmärkt med sin höga markfrigång för de ofta usla vägarna till Indien och Nepal. Man slapp en kokande kylare när den luftkylda motorn stretade över de flera tusen meter höga bergspassen i Turkiet, Afghanistan och Himalaya. Den enkla konstruktionen gjorde också att även en bysmed i Pakistan med hjälp av en rudimentär verktygslåda kunde fixa bussen när den gick sönder.

I Brasilien har folkabussen ända fram till idag använts för att exempelvis distribuera post, transportera soldater, köra barn till skolan och för leveranser av byggnadsmaterial, skriver AP.

Att tillverkningen nu upphör beror även i Brasilien på trafiksäkerhet. Från och med 2014 måste alla fordon där ha krockkudde och låsningsfria bromsar och Volkswagen säger att de inte kan uppfylla dessa krav.

- Folkabussen representerar frihet, säger Damon Ristau som producerat dokumentärfilmen "The Bus", till AP.

- Den har en magi och charm som andra fordon saknar. Det handlar om den öppna vägen och om att få människor att le när de ser en gammal VW-buss rulla förbi.

Jan Melin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt