Opinion

”Utsläppen från elbilar är jämförbara med konventionella bilar”

Elektrifieringen kan göra mer skada än nytta för klimatet om vi skyndar för fort, skriver Öivind Andersson, professor i förbränningsmotorer vid Lunds tekniska högskola. Foto: Gunnel Andersson

DEBATT. Elektrifieringen kan göra mer skada än nytta för klimatet om vi skyndar för fort. Lagstiftningen måste ta hänsyn till utsläpp från elproduktion och tillverkning av elbilar, skriver Öivind Andersson, professor i förbränningsmotorer vid Lunds tekniska högskola.

Om en teknik ska bli framgångsrik måste verkligheten ges större vikt än PR-budskapet, för naturen låter sig inte luras.

Detta skrev fysikern och Nobelpristagaren Richard Feynman efter att ha utrett orsakerna till att rymdfärjan Challenger 1986 exploderade och hela besättningen förolyckades, däribland en skollärare. Orsaken var att Nasa ignorerat sina ingenjörers varningar om att genomföra uppskjutningen i ovanligt kallt väder – de var så begivna på PR-värdet i att sända ut civila i rymden att de avfärdade risken.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här