Opinion

”Så här låga ambitioner hämmar omställningen”

Lastbilar på riksväg 70. Foto: Patrik Österberg/TT

REPLIK. Den trappstegsmodell för att fasa ut fossila bränslen för godstransporter som Fossilfritt Sverige och en rad aktörer presenterar lägger sig under den beslutade reduktionsplikten. Är det ett räknefel? skriver 2030-sekretariatet och Biodriv Öst.

Med gemensamma överenskommelser över gränserna nås viktiga framsteg, och Fossilfritt Sverige har gjort detta till en konst. All heder åt detta, och bra att många deltar. Genom att bygga på varandras framgångar kommer vi långt.

Men i debattartikeln 8 december blir det fel. Här presenteras en modell för att ”omställningen verkligen ska ta fart” och för att rätt förutsättningar ska skapas i de företag som sköter transporter. Den trappstegsmodell för kravställning som föreslås ligger dock i själva verket under den redan beslutade reduktionsplikten ända fram till år 2025.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här