Opinion

”Hur ska konsumenter få rätt mot ett ai-system?”

Foto: Tom Merton/Caia Images/TT
Sinan Akdag, digital expert Sveriges Konsumenter. Foto: Linus Meyer

DEBATT. Artificiell intelligens revolutionerar samhället och förenklar vardagen för konsumenten. Men vinsterna kan gå förlorade om det inte finns transparens och tillit, skriver Sveriges Konsumenter.

Från att ha varit stoft för noveller, filmmanus och akademiska uppsatser har artificiell intelligens, ai, snabbt blivit en del av vår vardag. Tekniken understödjer telefonens ansiktsigenkänning, beräknar den snabbaste vägen igenom stan och genererar träffsäkra sökresultat baserade på bland annat vår surfhistorik.

Ai och besläktade tekniker är så vida applicerade att de redan i dag får konsekvenser för vanliga människor. Därför behövs redan i dag också tydlig reglering och moderniserade tillsynsmöjligheter.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här